STATUT PRZEDSZKOLA

 

 

 

STATUT

 

PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 2

IM. MISIA USZATKA

W MYŚLIBORZU

 

 

Myślibórz, 2022 r

 

 

ROZDZIAŁ I

 

Postanowienia ogólne

§1

  1. Przedszkole Publiczne nr 2 w Myśliborzu, zwane dalej „przedszkolem” jest przedszkolem publicznym.
  2. Siedziba przedszkola znajduje się w Myśliborzu w dwóch budynkach- przy ul. Spokojnej 12 i Spokojnej 15.
  3. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Myślibórz.
  4. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w Szczecinie.
  5. Przedszkole nosi imię „ Misia Uszatka”.
  6. Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu:

 

Przedszkole Publiczne nr 2 im. Misia Uszatka

ul. Spokojna 12

74 – 300 Myślibórz

Tel. / fax - ( 095 ) 747 25 – 57

pp2.mysliborz@o2.pl

§2

Przedszkole działa na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. nr 95 poz. 425 z 1991.r. z późniejszymi zmianami ) i rozporządzeń wykonawczych do tej Ustawy.
  2. Aktu założycielskiego.
  3. Niniejszego statutu.

§3

 

  1. Z dniem 31 grudnia 2010r. na podstawie Uchwały Nr LXX/582/2010 Rady Miejskiej w Myśliborzu z dnia 28 października 2010r. w sprawie przekształcenia zakładów budżetowych – Przedszkoli w jednostki budżetowe Przedszkole Publiczne nr 2 w Myśliborzu zostało zlikwidowane jako zakład budżetowy prowadzony przez Gminę Myślibórz.
  2. Z dniem 01 stycznia 2011r.utworzono jednostkę budżetową przedszkole publiczne.
  3. Po przekształceniu przedszkole zachowuje dotychczasową nazwę :

                                    Przedszkole Publiczne nr 2.

  1. Pracownicy przekształconego zakładu budżetowego stają się

     pracownikami jednostki budżetowej z zachowaniem dotychczasowych

     warunków pracy i płacy.

§4

 

  1. Przedszkole funkcjonuje cały rok.
  2. Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola..
  3. Przedszkole pracuje w godzinach od 630 do 16ºo, w dni robocze od poniedziałku do piątku.
  4. W czasie ferii szkolnych zimowych i wiosennych, przy zmniejszonej frekwencji dopuszcza się zmniejszenie liczby oddziałów.
  5. Przerwy w pracy przedszkola wykorzystuje się na przeprowadzenie niezbędnych remontów i gruntownych porządków wewnątrz i na zewnątrz budynku przedszkolnego oraz dla generowania oszczędności związanych z mediami.
  6. Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest

      przez:

  1. Miasto i Gminę Myślibórz – przedszkole otrzymuje dotację z budżetu gminy.
  2. rodziców w formie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.

§5

 

  1. Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej;
  2. bezpłatna realizacja podstawy programowej w wymiarze 5 godzin

     dziennie  odbywa się w godzinach od 9°° do 14°°

  1. Świadczenia przedszkola, wykraczające poza realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, są odpłatne i zawierają :
  2. a) działania opiekuńcze dostosowane do wieku, potrzeb i możliwości dziecka

         zapewniające mu bezpieczne funkcjonowanie podczas zajęć w przedszkolu

         i poza budynkiem:

             - przygotowanie miejsca do zabawy, wypoczynku i snu dziecka,

             - nadzór nauczyciela i pracownika obsługi nad wypoczywającym

               dzieckiem,

             - nadzór nauczyciela nad dzieckiem w trakcie jego samodzielnych,

                indywidualnych zabaw na wolnym powietrzu i na terenie placówki

  1. zajęcia umożliwiające realizację programów autorskich i innowacji

    poszerzających podstawę programową

  1. c) zajęcia przygotowujące dzieci do udziału w przedszkolnych oraz

    środowiskowych konkursach, imprezach artystycznych i  

    okolicznościowych

  1. gry i zabawy dostosowane do wieku i możliwości dzieci.

 

  1. Ustala się odpłatność rodziców ( prawnych opiekunów) za każdą rozpoczętą

       godzinę świadczeń, o których mowa w pkt 2 w wysokości 1,00 zł

  1. W opłatach, o których mowa w § 5 pkt 2 mogą zostać udzielone ulgi.

      O udzielenie ulgi mogą ubiegać się rodzice ( prawni opiekunowie) jeżeli do

     przedszkola uczęszcza więcej niż jedno dziecko z rodziny. Ulga dla drugiego

     i kolejnych dzieci wynosi 30 % opłaty o której mowa w 5 pkt 2 .

  1. Między rodzicami (prawnymi opiekunami) a przedszkolem

     reprezentowanym  przez dyrektora przedszkola zawierana jest umowa

cywilno -prawna dotycząca zakresu świadczeń realizowanych przez 

     przedszkole (załącznik nr 1)

  1. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola. Stawka żywieniowa wyliczana jest przez dyrektora, intendenta,

 i przedstawicieli Rady Rodziców na podstawie aktualnych cen produktów zużytych na sporządzenie posiłków, a zmiany wysokości stawki podawane są do wiadomości rodziców na tablicy ogłoszeń.

  1. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu dokonuje się odpisu z dołu po upływie danego miesiąca.
  2. Przedszkole zapewnia dzieciom wyżywienie w postaci trzech posiłków, śniadanie, obiad i podwieczorek.
  3. Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu dokonywane są na konto przedszkola, najpóźniej do 10 – każdego miesiąca.
  4. Szczegółową organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalany przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy z uwzględnieniem wieku dzieci ( młodsze i starsze ) (załącznik nr 2)

11 .Warunki i sposób wykonywania przez przedszkole zadania, o którym mowa

      w § 5 pkt. 10 określają odrębne przepisy.

  1. 12. Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii.
  2. 13. Dla dzieci innych wyznań lub nie biorących udziału w zajęciach religii

    zapewnia się opiekę nauczyciela grupy.

  1. 14. Dzieci na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów ) mogą uczestniczyć w

    zajęciach dodatkowych ( gimnastyka korekcyjna, rytmika, nauka języków

    obcych, zajęcia logopedyczne itp. )

15.Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna

     uwzględniają w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci oraz

     zależą od wyboru rodziców.

16.Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, jest dostosowany do

     możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około 15 minut dla dzieci 3-4-

     letnich, a około 30 minut dla dzieci 5-6-letnich.

17.Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora

ROZDZIAŁ II

 

Cele i zadania przedszkola.

§ 6

 

  1. Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

 

Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

 

Zadania przedszkola to:

 

  1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
  2. Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
  3. Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
  4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
  5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
  6. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
  7. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
  8. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
  9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
  10. Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
  • Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
  • Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
  • Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
  • Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
  • Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
  • Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej
  • Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
  1. Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach 4 następujących obszarów edukacyjnych:
  • Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
  • Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
  • Społeczny obszar rozwoju dziecka.
  • Poznawczy obszar rozwoju dziecka.

 

Działania wychowawcze i edukacyjne nauczycieli koncentrują się w szczególności na:

  1. zapewnieniu opieki i wspomaganiu rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku,
  2. uwzględnianiu indywidualnych potrzeb dziecka, trosce o zapewnienie równych szans, umacnianiu wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
  3. stwarzaniu warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,
  4. rozwijaniu wrażliwości moralnej,
  5. kształtowaniu umiejętności obserwacji, ułatwianiu rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu dziecka – w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
  6. rozbudzaniu ciekawości poznawczej, zachęcaniu do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć,
  7. rozwijaniu wrażliwości estetycznej, tworzeniu warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
  8. zapewnieniu warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych.

 

  • Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.

§ 7

  1. Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z podstawą programową jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
  1. Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
  2. Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w programie rozwoju placówki, rocznym planie pracy przedszkola i w planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
  3. Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
  4. Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić od 15 do 30 minut.

§ 8

 

  1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
  2. zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
  3. zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
  4. stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
  5. współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi, zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc.

§ 9

 

  1. W ramach posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela wychowankom i ich rodzinom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
  2. diagnozowanie środowiska wychowanków,
  3. b) rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia,
  4. c) rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,
  5. d) organizowanie różnorodnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  6. wspieranie dziecka uzdolnionego,
  7. podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczo-dydaktycznego przedszkola i wspieraniu nauczycieli w tym zakresie,
  8. prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków, nauczycieli i rodziców,
  9. wspieranie nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,
  10. udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania, do indywidualnych potrzeb dziecka, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
  11. wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
  12. umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,
  13. podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

 

  1. Zadania o których mowa w ust.1, są realizowane we współpracy z:
  2. rodzicami,
  3. nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola,
  4. poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi,
  5. podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
  6. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
  7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek:
  • rodziców,
  • nauczyciela, w szczególności wychowawcy,
  • pedagoga,
  • psychologa,
  • poradni psychologiczno–pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.

 

  1. Pomoc psychologiczno–pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu w formie:
  • zajęć specjalistycznych: korekcyjno–kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
  • zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców,
  • porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.
  1. Objęcie dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi, specjalistycznymi oraz zajęciami psychoedukacyjnymi wymaga zgody rodziców.
  2. Opinie i orzeczenia otrzymują rodzice /prawni opiekunowie/ i decydują o przedłożeniu ich w przedszkolu.

§ 10

 

  1. Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece:
  • jednego nauczyciela w przypadku 5-godzinnego czasu pracy oddziału,
  • dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5-godzinnego czasu pracy.
  1. Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co roku zatwierdza organ prowadzący.
  2. W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
  3. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość wpływania rodziców na dobór nauczyciela, któremu dyrektor powierza dany oddział.

 

ROZDZIAŁ III

 

Organy przedszkola.

§ 11

 

  1. Organami przedszkola są:
  2. dyrektor przedszkola
  3. wicedyrektor przedszkola
  4. rada pedagogiczna
  5. rada rodziców

 

  1. Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.

§ 12

 

  1. Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu przez organ prowadzący.
  2. Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli, pracowników obsługi i administracji.
  3. Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza obiektem do niego należącym.
  4. Zadania dyrektora są następujące:
  5. kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
  6. sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
  7. sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
  8. opracowywanie mierzenia jakości pracy placówki, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustalanie sposobu jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystania wyników,
  9. planowanie, organizowanie i przeprowadzanie mierzenia jakości pracy placówki,
  10. przekazanie raportu o jakości pracy placówki radzie rodziców i radzie pedagogicznej,
  11. opracowywanie koncepcji rozwoju placówki wspólnie z radą pedagogiczną z wykorzystaniem wyników mierzenia jakości pracy placówki
  12. gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach,
  13. ustalenie ramowego rozkładu dnia na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców ( prawnych opiekunów ),
  14. przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
  15. przewodniczenie radzie pedagogicznej i realizacja jej uchwał podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
  16. wstrzymywanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i powiadamianie o tym stosownych organów,
  17. dysponowanie środkami finansowymi przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
  18. planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego przedszkola zgodnie z odpowiednimi przepisami,
  19. organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
  20. współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi,
  21. kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
  22. przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom zgodnie z wnioskiem zaopiniowanym przez radę pedagogiczną
  23. organizowanie w porozumieniu z organem prowadzącym wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
  24. podejmowanie decyzji o przyjęciu lub usunięciu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną,
  25. zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.,
  26. stworzenie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju,
  27. koordynacja współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi,
  28. współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników,
  29. administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem,
  30. opracowanie arkusza organizacyjnego przedszkola i ramowego rozkładu dnia,
  31. prowadzenie dokumentacji kancelaryjno - archiwalnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  32. wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
  33. W wykonywaniu swoich zadań dyrektor przedszkola współdziała z radą pedagogiczną i rodzicami, a w szczególności:
  34. zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola,
  35. w przypadku wyrażenia sprzecznych opinii organizuje spotkania negocjacyjne zainteresowanych organów przedszkola.
  36. Dyrektor przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.
  37. Dyrektor przedszkola może tworzyć zespoły zadaniowe

 

  1. Dyrektor wykonuje zadania przy pomocy wicedyrektora.

§ 13

 

  1. W przedszkolu za zgodą organu prowadzącego może być utworzone stanowiskowicedyrektora.
    2. Powołania i odwołania wicedyrektora dokonuje dyrektor po zasięgnięciu opinii radypedagogicznej i organu prowadzącego.
    3. Wicedyrektor podlega bezpośrednio dyrektorowi.

 

4.W przypadku nieobecności Dyrektora przedszkola zastępuje go wicedyrektor w zakresie, do jakiego został upoważniony.

  1. Wicedyrektor wykonuje zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji między nim a Dyrektorem.

 

§ 14

 

  1. Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola.
  2. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu.
  3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
  4. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
  5. Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu (załącznik nr 3)
  6. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:
  7. przygotowanie projektu statutu przedszkola oraz przedstawienie propozycji jego zmian,
  8. opracowanie programu rozwoju placówki,
  9. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,
  10. uchwalanie regulaminu pracy rady pedagogicznej, regulaminu pracy,
  11. ustalanie tygodniowego rozkładu zajęć w grupach,
  12. podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy,
  13. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
  14. Rada pedagogiczna opiniuje:
  15. projekt planu finansowego przedszkola,
  16. wnioski dyrektora o nagrody, odznaczenia i wyróżnienia dla nauczycieli,
  17. organizację pracy placówki, zwłaszcza projektowaną organizację pracy w ciągu tygodnia,
  18. propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych.
  19. Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem.
  20. Zebrania mogą być zwoływane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
  21. W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
  22. Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 liczby jej członków.
  23. Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
  24. Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
  25. Rada pedagogiczna powołuje spośród siebie zespół do rozstrzygania ewentualnych spraw spornych i uzgadniania stanowisk co do podjęcia decyzji.
  26. Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały rady pedagogicznej jeśli jest ona niezgodna z prawem i niezwłocznie powiadamia o tym organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny.
  27. Zasady pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności, który nie może być sprzeczny z przepisami prawa i niniejszym statutem.

 

 

§ 15

 

  1. Rada rodziców jest organem społecznym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
  2. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
  3. Rada rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola ( załącznik nr 4).
  4. Członkowie rady rodziców wybierani są co roku podczas zebrań grupowych rodziców, przynajmniej po jednym przedstawicielu rodziców z każdej grupy.
  5. Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
  6. W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności rady rodziców.

§ 16

 

  1. Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
  2. Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.

ROZDZIAŁ IV

 

Organizacja przedszkola.

 

§ 17

  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
  2. Rada pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb placówki i realizacji założeń programowych.
  3. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
  4. Szczególną organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 maja.
  5. Arkusz organizacji przedszkola zaopiniowany przez radę pedagogiczną zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
  6. W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się w szczególności:
  7. liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów,
  8. liczbę pracowników,
  9. ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
  10. terminy przerw w pracy przedszkola.
  11. Ramowy rozkład dnia ustalany jest przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
  12. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
  13. Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi 175.
  • W przedszkolu łącznie jest 7 oddziałów.
  • Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
  1. a) dwa budynki,
  2. b) sale zajęć dla poszczególnych oddziałów ( I, II, III, IV, V, VI, VII ),
  3. pracownię plastyczną,
  4. salę gimnastyczną i salę do zabaw ruchowych,
  5. gabinet metodyczny,
  6. pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,
  7. kuchnię z całym zapleczem kuchennym i magazynowym,
  8. szatnię dla dzieci,
  • Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.
  • Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.
  • Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.

 

§ 18

 

  1. Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z przedszkola osobiście przez rodziców (prawnych opiekunów), bądź inne osoby (pełnoletnie) upoważnione przez rodziców
  2. Pisemne zobowiązanie rodziców i upoważnienie powinno zawierać imię i nazwisko osoby wskazanej przez rodziców (załącznik nr 5)
  3. Dziecko może być odbierane przez osobę upoważnioną tylko za okazaniem dokumentu tożsamości.
  4. Rodzice ( prawni opiekunowie ) przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
  5. Dzieci mogą być przyprowadzane do przedszkola od godziny 630 do 8³°lub w innym czasie pracy placówki z uwzględnieniem ust.5.
  6. Ze względów organizacyjnych oraz konieczności przygotowania odpowiedniej liczby posiłków, wskazane jest, aby późniejsze przyprowadzenie dziecka do przedszkola było zgłoszone wcześniej osobiście lub telefonicznie.
  7. Odbieranie dzieci z przedszkola trwa do godziny 16:00

 

§ 19

 

  1. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
  2. Podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest „Karta zgłoszenia dziecka”
  3. W przypadku, gdy liczba zgłoszonych do przedszkola dzieci jest mniejsza od ilości miejsc, dyrektor przedszkola może odstąpić od powoływania komisji kwalifikacyjnej.
  4. Nabór do przedszkola odbywa się co roku w okresie od 1.02. do 10.03., na podstawie „Regulaminu Rekrutacji”(załącznik nr 6)
  5. Ogłoszenie wyników rekrutacji następuje do 30 kwietnia danego roku poprzez udostępnienie listy przyjętych dzieci na stronie przedszkola: szkolnastrona.pl i wywieszenie listy na tablicy ogłoszeń przedszkola
  6. W pierwszej kolejności do przedszkola przyjmowane są:
  7. dzieci sześcioletnie
  8. dzieci już uczęszczające do przedszkola,
  9. dzieci obojga rodziców pracujących,
  10. dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci,
  11. dzieci z rodzin zastępczych,
  12. dzieci zamieszkałe najbliżej przedszkola.
  13. Dyrektor przedszkola zobowiązany jest do dnia 30 września każdego roku zawiadomić, w formie pisemnej, szkoły podstawowe o realizacji obowiązku szkolnego dzieci 6 – letnich, które uczęszczają do przedszkola.

 

§ 20

  1. Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
  2. zalegania z odpłatnością za przedszkole powyżej 2 okresów płatniczych, a w przypadku dziecka 6-letniego podjęciu decyzji o przeniesieniu wychowanka do innego oddziału realizującego podstawę programową wychowania przedszkolnego,
  3. nieobecność dziecka ponad jeden miesiąc i nie zgłaszanie tego faktu do przedszkola,
  4. nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu.
  5. Jeżeli rodzice nie wywiązują się z obowiązku dokonywania opłat za korzystanie z usług przedszkola to przeprowadza się procedurę egzekwowania należności (załącznik nr 7)

 

§ 21

 

  1. W przedszkolu dyrektor może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, w przypadku wystąpienia na terenie funkcjonowania przedszkola:
  2. zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
  3. b) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci,
  4. c) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
  5. d) nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
  6. W przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni dyrektor przedszkola organizuje dla dzieci od trzeciego dnia zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość bez użycia monitorów ekranowych.
  7. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności przez informowanie rodziców o materiałach dydaktycznych i możliwych formach ich realizacji przez dziecko w domu (z wykorzystaniem dostępnych dla rodziców środków komunikacji elektronicznej – poczta elektroniczna lub, jeśli przedszkole posiada – dziennika elektronicznego). Nauczyciele wskazują aplikacje, gry edukacyjne i materiały multimedialne, które mogą być użyte w pracy z dzieckiem.
  8. Rodzice krótko informują za pomocą poczty elektronicznej lub SMS-ów nauczyciela w uzgodnionych terminach o efektach prowadzonych zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – jest to sposób potwierdzania uczestnictwa dzieci w wymienionych zajęciach.
  9. 5. W okresie organizacji dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Dyrektor przedszkola odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki, w tym wymienionych wyżej zajęć lub innego sposobu realizacji tych zajęć, w szczególności:
  10. ustala, czy nauczyciele mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między rodzicami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia,
  11. ustala, we współpracy z nauczycielami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć,
  12. ustala, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
  13. ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz, w razie potrzeby, modyfikuje ten zestaw,
  14. zapewnia rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji,
  15. przekazuje rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli są organizowane,
  16. koordynuje współpracę nauczycieli z rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci, w tym dzieci objętych kształceniem specjalnym, indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, w przypadku wystąpienia takich sytuacji.
  17. Dyrektor przedszkola określa procedury funkcjonowania przedszkola i postępowanie jego pracowników w okresie zawieszenia

 

  1. W tym czasie nauczyciele:
  2. uzyskują dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między nimi a rodzicami,
  3. uczestniczą w ustaleniu przez dyrektora technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych do realizacji zajęć,
  4. uczestniczą w ustaleniu przez dyrektora źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
  5. inicjują potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz w razie potrzeby, modyfikują ten zestaw,
  6. e) stosują ustalony sposób potwierdzania uczestnictwa dzieci w zajęciach,
  7. f) realizują konsultacje z rodzicami,

 

  1. W tym czasie inni niż pedagogiczni pracownicy przedszkola:
  2. a) udzielają wsparcia nauczycielom w realizacji ich zadań,
  3. b) dbają o obiekt zgodnie z procedurami dotyczącymi funkcjonowania placówki w okresie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
  4. W okresie zawieszenia funkcjonowania przedszkola czynności jego organów (Rady pedagogicznej, Rady rodziców – jeśli zostały powołane) są podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Treść podjętej w ten sposób czynności jest utrwalana w formie protokołu (z zebrania rady), notatki (w innych przypadkach).

 

 

ROZDZIAŁ V

Wychowankowie przedszkola.

§ 22

 

  1. Do przedszkola uczęszczają dzieci od 3 do 6 lat.

Dziecko w wieku powyżej 6 lat, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat. Orzeczenie o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor właściwej obwodowo szkoły, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.

 

  1. Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:

 

  1. właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo -wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
  2. szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
  3. ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
  4. poszanowania jego godności osobistej,
  5. poszanowania własności,
  6. opieki i ochrony,
  7. partnerskiej rozmowy na każdy temat,
  8. akceptacji jego osoby.

 

ROZDZIAŁ VI

 

Rodzice

 

§ 23

 

Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:

 

  1. przestrzeganie niniejszego statutu,
  2. zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
  3. respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców podjętych w ramach ich kompetencji,
  4. przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców, lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
  5. terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
  6. informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.

 

 

 

§ 24

 

  1. Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
  2. Rodzice mają prawo do:
  3. zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale,
  4. uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
  5. uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
  6. wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
  7. wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo – radę rodziców.

 

§ 25

Rodzice za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą na zakończenie roku szkolnego otrzymać dyplom lub list pochwalny dyrektora i rady rodziców.

 

§ 26

Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu trzy razy w roku szkolnym lub częściej na wniosek rodziców lub nauczycieli.

 

§ 27

 

Formy współpracy przedszkola z rodzicami:

  1. zebrania ogólne,
  2. zebrania grupowe,
  3. konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem lub nauczycielem,
  4. kąciki dla rodziców,
  5. zajęcia otwarte.

 

 

ROZDZIAŁ VII

Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola.

 

§ 28

 

  1. W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
  2. Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
  3. Do zakresu zadań nauczycieli należy:

 

  1. planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
  2. wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
  3. prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
  4. stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
  5. odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek, spacerów, itp.,
  6. współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną itp.,
  7. planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
  8. dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
  9. eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
  10. współdziałanie z rodzicami /prawnymi opiekunami/ w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców /prawnych opiekunów/ do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
  11. prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  12. realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
  13. czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
  14. inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno - sportowym,
  15. realizacja wszystkich innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z bieżącej działalności placówki.

 

 

 

 

§ 29

 

Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:

  1. poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
  2. ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
  3. włączenia ich w działalność przedszkola.

 

§ 30

 

Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.

 

§ 31

 

  1. Zakres obowiązków pracowników administracyjno-obsługowych:

 

  1. w przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi,
  2. ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości,
  3. pracownicy administracji i obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci,
  4. szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.

2) Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.

 

ROZDZIAŁ VII

 

Postanowienia końcowe

 

§ 32

 

Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.

 

 

 

§ 33

 

Zmiany w niniejszym statucie są zatwierdzane poprzez uchwały rady pedagogicznej.

 

§ 34

 

Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:

  1. wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń,
  2. udostępnienie zainteresowanym statutu przez dyrektora przedszkola.
  3. opublikowanie statutu na stronie internetowej przedszkola

§ 35

 

Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.

 

§ 36

Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 37

 

Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.

 

§ 38

 

Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

 

Jednolity tekst Statut  został uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej przedszkola w dniu 14 września 2022r.

 

Za zgodność z protokołem nr 174 Rady Pedagogicznej

z dnia 14  września 2022r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik nr 1

                                                                                       do Statutu Przedszkola Publicznego nr2 

  1. Misia Uszatka w Myśliborzu

 

 

 

 

UMOWA CYWILNOPRAWNA NR …………/……

O ŚWIADCZENIE USŁUG W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM

PROWADZONYM PRZEZ  MIASTO I GMINĘ  MYŚLIBÓRZ

 Zawarta w dniu …………………………….. w Myśliborzu

pomiędzy Miastem i Gminą  Myślibórz – Przedszkolem Publicznym Nr 2 im. „Misia Uszatka”

w Myśliborzu ul. Spokojna 12, zwanym dalej „usługodawcą” reprezentowanym przez:

Panią  Małgorzatę Antoszczyk, Dyrektorem Przedszkola Publicznego Nr 2  w Myśliborzu

a Rodzicami/prawnym opiekunem

 ……………………………………………………………………………………………………….

(Imię i nazwisko)

 Zwanym dalej „usługobiorcą” zam.

…...............................................................................................................................................

(adres nr telefonu)

 PESEL rodzica/prawnego opiekuna …………………………………………………………….

  • 1. Przedmiotem umowy jest zakres świadczeń realizowanych przez przedszkole prowadzone przez Miasto i  Gminę  Myślibórz, dla dziecka:

1) Imiona i nazwisko dziecka ……..…………………………………………………………

  • 2. W ramach niniejszej umowy przedszkole zobowiązuje się do:

 1) realizacji w godzinach 9.00 – 14.00 bezpłatnej podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,

 2) realizacji zajęć w godzinach otwarcia przedszkola, wykraczających poza czas realizacji podstawy programowej, o których mowa w Uchwale Nr XXIII/162/2012 Rady Miejskiej w Myśliborzu z dnia 31 stycznia 2012 r.

  • 3.1. Usługobiorca oświadcza, że jego dziecko korzystać będzie z:

 1) usług przedszkola: od poniedziałku do piątku

      w godzinach od godziny ………… do godziny …………………………...

 2) dziennego wyżywienia: od poniedziałku do piątku

      w ilości …………. posiłków, tj. ……………………………………..............

  • Usługobiorca zobowiązuje się do wniesienia do 10 dnia każdego miesiąca na rzecz Usługodawcy:1) z góry:
  1. a) opłaty za świadczenia i usługi opiekuńczo – wychowawcze wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14 ust.5a Ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw , w wysokości  1,00 zł. za każdą rozpoczętą godzinę,
  2. b) opłaty za wyżywienie dziecka (koszt surowca) w wysokości  4 zł. za każdy dzień roboczy,

2) z dołu za miesiąc poprzedni za każdą rozpoczętą  godzinę korzystania dziecka ze świadczeń, po zamknięciu przedszkola.

  • 4. Za każdą  rozpoczętą godzinę powyżej zadeklarowanego czasu pobytu dziecka w przedszkolu usługobiorca uiszcza opłatę w  wysokości  1,00    zł.
  • 5. Opłata o której mowa podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, w wysokości deklarowanej w § 3 ust. 1 pkt 1 niniejszej umowy wielokrotności stawki godzinowej pomnożonej przez liczbę dni nieobecności dziecka w przedszkolu, w formie odpisu w kolejnym miesiącu.
  • 6. Opłata o której mowa w § 3 ust. 2, pkt 1 lit. b podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, za każdy skutecznie zgłoszony przez usługobiorcę dzień nieobecności, począwszy od dnia następnego po zgłoszeniu, w wysokości odpowiedniej wielokrotności dziennej stawki żywieniowej, w formie odpisu w kolejnym miesiącu.
  • 7. Opłatę każdego miesiąca za pobyt dziecka w przedszkolu publicznym można regulować:

 1)      poprzez dokonanie na podstawie uprzednio uzyskanej od dyrektora przedszkola informacji o wysokości wymaganej wpłaty, na konto bankowe przedszkola, z podaniem w tytule płatności: imienia i nazwiska dziecka oraz miesiąca, którego dotyczy opłata.

  • 8. Dziecku usługobiorcy przysługuje uprawnienie do korzystania z przedszkola w okresie przerwy wakacyjnej w placówce pełniącej dyżur ustalony na wniosek dyrektora przedszkola z organem prowadzącym .Korzystanie z usług przedszkola w okresie wakacyjnym będzie uregulowane odrębną umową.                       
  • 9. Za opóźnienie w dokonywaniu opłat będą naliczane ustawowe odsetki.
  • 10. 1. Niniejsza umowa może zostać rozwiązana z zachowaniem 30 – dniowego okresu wypowiedzenia przez:
  1. a) usługobiorcę za miesięcznym wypowiedzeniem na piśmie,
  2. b) każdą ze stron za porozumieniem dokonanym na piśmie.
  3. Rozwiązanie umowy może nastąpić bez zachowania okresu wypowiedzenia, ze skutkiem natychmiastowym:
  4. a) jeżeli usługobiorca zalega z opłatami co najmniej 2 miesiące,
  5. b) jeżeli bez uzasadnionej przyczyny dziecko nie uczęszcza do przedszkola przez okres co najmniej 7 dni. Wskazanie przyczyny powinno nastąpić w formie pisemnej, nie później niż w 7 dniu nieobecności dziecka w przedszkolu.
  6. Zmiana stawki żywieniowej nie wymaga zmiany umowy. O podwyższeniu stawki żywieniowej usługobiorca będzie zawiadomiony przez usługodawcę z wyprzedzeniem 7 dni.
  • 11.W opłatach o których mowa w § 3 mogą zostać udzielone ulgi,
  • o ulgi mogą ubiegać się rodzice ( prawni opiekunowie) jeżeli do przedszkola uczęszcza więcej niż jedno dziecko z rodziny
  • ulga dla drugiego i kolejnego dziecka wynosi 30% opłaty o której mowa w § 3.
  • 12. Wszelkie zmiany niniejszej umowy dokonywane są w drodze pisemnego aneksu, pod rygorem nieważności.
  • 13. W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego.
  • 14. Niniejsza umowa zostaje zawarta na okres

        od dnia  ….................  do dnia ........................

  • 15. Świadczenia i usługi opiekuńczo – wychowawcze poza podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz wyżywienie przysługują dziecku począwszy od następnego dnia po dniu zawarcia umowy.
  • 16. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu zawarcia niniejszej umowy zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 z póź. zm.).
  • 17. Umowa zostaje sporządzona w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, po 1 dla każdej ze stron.

 

...................................                                                         ……………………………………………         

 (podpis rodzica/prawnego opiekuna)                                       (podpis dyrektora przedszkola)

 

 

 

 

Załącznik nr 2      

                                                                                       do Statutu Przedszkola Publicznego nr2 

  1. Misia Uszatka w Myśliborzu

 

 

Ramowy rozkład dnia dla dzieci 3 - 4 letnich

9:00 - 14:00 Realizacja podstawy programowej

6:30-8:30

 

Schodzenie się dzieci do przedszkola. Zabawy służące realizacji pomysłów i zainteresowań dzieci. Gry i zabawy dydaktyczne, konstrukcyjne, tematyczne, badawcze służące realizacji programu wychowania przedszkolnego. Rozmowy w oparciu o oglądane ilustracje. Ćwiczenia ortofoniczne, oddechowe, słuchowe, gramatyczne, itp. Słuchanie utworów literatury dziecięcej. Opowiadanie historyjek obrazkowych. Zabawy dowolne i zajęcia indywidualne.

8:30-9:00

 

Prace porządkowe w  sali. Zabawa ruchowa ze śpiewem, zabiegi higieniczne, przygotowanie do śniadania. Śniadanie.

9:00- 11:30


Realizacja zadań edukacyjnych poprzez zajęcia z całą grupą kierowane oraz niekierowane. Zabawy dowolne w sali przy niewielkim udziale nauczyciela; zabawy i zajęcia ruchowe, rytmika, zabawy  w  języku obcym nowożytnym przygotowujące dzieci do posługiwania się tym językiem. Spacery, zabawy na świeżym powietrzu, zabawy i gry ruchowe, obserwacje przyrodnicze.

11:30-12:30


Czynności samoobsługowe i higieniczne. Przygotowanie do obiadu. Obiad.
Przygotowanie do leżakowania.

12:30-14:00


Odpoczynek na leżakach.  Słuchanie cichej muzyki relaksacyjnej.

14:00-14:30

Czynności samoobsługowe. Podwieczorek.

14:30-16:00


Zabawa ruchowa.

Ćwiczenia  indywidualne z dziećmi dostosowane do ich możliwości, Zabawy dowolne .według zainteresowań dzieci. Czytanie fragmentów książek, opowiadań, układanie puzzli, rysowanie, malowanie, lepienie.
Rozchodzenie się dzieci.