STATUT PRZEDSZKOLA
STATUT
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 2
IM. MISIA USZATKA
W MYŚLIBORZU
Myślibórz, 2022 r
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
§1
- Przedszkole Publiczne nr 2 w Myśliborzu, zwane dalej „przedszkolem” jest przedszkolem publicznym.
- Siedziba przedszkola znajduje się w Myśliborzu w dwóch budynkach- przy ul. Spokojnej 12 i Spokojnej 15.
- Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Myślibórz.
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Kuratorium Oświaty w Szczecinie.
- Przedszkole nosi imię „ Misia Uszatka”.
- Ustalona nazwa używana jest przez przedszkole w pełnym brzmieniu:
Przedszkole Publiczne nr 2 im. Misia Uszatka
ul. Spokojna 12
74 – 300 Myślibórz
Tel. / fax - ( 095 ) 747 25 – 57
pp2.mysliborz@o2.pl
§2
Przedszkole działa na podstawie:
- Ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz. U. nr 95 poz. 425 z 1991.r. z późniejszymi zmianami ) i rozporządzeń wykonawczych do tej Ustawy.
- Aktu założycielskiego.
- Niniejszego statutu.
§3
- Z dniem 31 grudnia 2010r. na podstawie Uchwały Nr LXX/582/2010 Rady Miejskiej w Myśliborzu z dnia 28 października 2010r. w sprawie przekształcenia zakładów budżetowych – Przedszkoli w jednostki budżetowe Przedszkole Publiczne nr 2 w Myśliborzu zostało zlikwidowane jako zakład budżetowy prowadzony przez Gminę Myślibórz.
- Z dniem 01 stycznia 2011r.utworzono jednostkę budżetową przedszkole publiczne.
- Po przekształceniu przedszkole zachowuje dotychczasową nazwę :
Przedszkole Publiczne nr 2.
- Pracownicy przekształconego zakładu budżetowego stają się
pracownikami jednostki budżetowej z zachowaniem dotychczasowych
warunków pracy i płacy.
§4
- Przedszkole funkcjonuje cały rok.
- Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola..
- Przedszkole pracuje w godzinach od 630 do 16ºo, w dni robocze od poniedziałku do piątku.
- W czasie ferii szkolnych zimowych i wiosennych, przy zmniejszonej frekwencji dopuszcza się zmniejszenie liczby oddziałów.
- Przerwy w pracy przedszkola wykorzystuje się na przeprowadzenie niezbędnych remontów i gruntownych porządków wewnątrz i na zewnątrz budynku przedszkolnego oraz dla generowania oszczędności związanych z mediami.
- Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest
przez:
- Miasto i Gminę Myślibórz – przedszkole otrzymuje dotację z budżetu gminy.
- rodziców w formie opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.
§5
- Świadczenia udzielane przez przedszkole są nieodpłatne w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez Ministra Edukacji Narodowej;
- bezpłatna realizacja podstawy programowej w wymiarze 5 godzin
dziennie odbywa się w godzinach od 9°° do 14°°
- Świadczenia przedszkola, wykraczające poza realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, są odpłatne i zawierają :
- a) działania opiekuńcze dostosowane do wieku, potrzeb i możliwości dziecka
zapewniające mu bezpieczne funkcjonowanie podczas zajęć w przedszkolu
i poza budynkiem:
- przygotowanie miejsca do zabawy, wypoczynku i snu dziecka,
- nadzór nauczyciela i pracownika obsługi nad wypoczywającym
dzieckiem,
- nadzór nauczyciela nad dzieckiem w trakcie jego samodzielnych,
indywidualnych zabaw na wolnym powietrzu i na terenie placówki
- zajęcia umożliwiające realizację programów autorskich i innowacji
poszerzających podstawę programową
- c) zajęcia przygotowujące dzieci do udziału w przedszkolnych oraz
środowiskowych konkursach, imprezach artystycznych i
okolicznościowych
- gry i zabawy dostosowane do wieku i możliwości dzieci.
- Ustala się odpłatność rodziców ( prawnych opiekunów) za każdą rozpoczętą
godzinę świadczeń, o których mowa w pkt 2 w wysokości 1,00 zł
- W opłatach, o których mowa w § 5 pkt 2 mogą zostać udzielone ulgi.
O udzielenie ulgi mogą ubiegać się rodzice ( prawni opiekunowie) jeżeli do
przedszkola uczęszcza więcej niż jedno dziecko z rodziny. Ulga dla drugiego
i kolejnych dzieci wynosi 30 % opłaty o której mowa w 5 pkt 2 .
- Między rodzicami (prawnymi opiekunami) a przedszkolem
reprezentowanym przez dyrektora przedszkola zawierana jest umowa
cywilno -prawna dotycząca zakresu świadczeń realizowanych przez
przedszkole (załącznik nr 1)
- Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla dzieci i pracowników przedszkola. Stawka żywieniowa wyliczana jest przez dyrektora, intendenta,
i przedstawicieli Rady Rodziców na podstawie aktualnych cen produktów zużytych na sporządzenie posiłków, a zmiany wysokości stawki podawane są do wiadomości rodziców na tablicy ogłoszeń.
- W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu dokonuje się odpisu z dołu po upływie danego miesiąca.
- Przedszkole zapewnia dzieciom wyżywienie w postaci trzech posiłków, śniadanie, obiad i podwieczorek.
- Opłaty za pobyt dziecka w przedszkolu dokonywane są na konto przedszkola, najpóźniej do 10 – każdego miesiąca.
- Szczegółową organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalany przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy z uwzględnieniem wieku dzieci ( młodsze i starsze ) (załącznik nr 2)
11 .Warunki i sposób wykonywania przez przedszkole zadania, o którym mowa
w § 5 pkt. 10 określają odrębne przepisy.
- 12. Przedszkole na życzenie rodziców może organizować naukę religii.
- 13. Dla dzieci innych wyznań lub nie biorących udziału w zajęciach religii
zapewnia się opiekę nauczyciela grupy.
- 14. Dzieci na wniosek rodziców ( prawnych opiekunów ) mogą uczestniczyć w
zajęciach dodatkowych ( gimnastyka korekcyjna, rytmika, nauka języków
obcych, zajęcia logopedyczne itp. )
15.Rodzaj zajęć dodatkowych, ich częstotliwość i forma organizacyjna
uwzględniają w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci oraz
zależą od wyboru rodziców.
16.Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, jest dostosowany do
możliwości rozwojowych dzieci i wynosi około 15 minut dla dzieci 3-4-
letnich, a około 30 minut dla dzieci 5-6-letnich.
17.Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora
ROZDZIAŁ II
Cele i zadania przedszkola.
§ 6
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty oraz przepisach wydanych na jej podstawie, a w szczególności podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
Zadania przedszkola to:
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- Wynikające z powyższych celów zadania przedszkole realizuje w ramach 4 następujących obszarów edukacyjnych:
- Fizyczny obszar rozwoju dziecka.
- Emocjonalny obszar rozwoju dziecka.
- Społeczny obszar rozwoju dziecka.
- Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
Działania wychowawcze i edukacyjne nauczycieli koncentrują się w szczególności na:
- zapewnieniu opieki i wspomaganiu rozwoju dziecka w przyjaznym, bezpiecznym i zdrowym środowisku,
- uwzględnianiu indywidualnych potrzeb dziecka, trosce o zapewnienie równych szans, umacnianiu wiary we własne siły i możliwości osiągania sukcesu,
- stwarzaniu warunków do rozwijania samodzielności, dążenia do osiągania celów, podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,
- rozwijaniu wrażliwości moralnej,
- kształtowaniu umiejętności obserwacji, ułatwianiu rozumienia zjawisk zachodzących w otoczeniu dziecka – w otoczeniu przyrodniczym, społecznym, kulturowym i technicznym,
- rozbudzaniu ciekawości poznawczej, zachęcaniu do aktywności badawczej i wyrażania własnych myśli i przeżyć,
- rozwijaniu wrażliwości estetycznej, tworzeniu warunków do rozwoju wyobraźni, fantazji oraz ekspresji plastycznej, muzycznej i ruchowej,
- zapewnieniu warunków do harmonijnego rozwoju fizycznego, bezpiecznego postępowania i zachowań prozdrowotnych.
- Przedszkole zapewnia opiekę, wychowanie i uczenie się w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa oraz tworzy warunki umożliwiające dzieciom osiągnięcie dojrzałości szkolnej.
§ 7
- Celem wychowania przedszkolnego zgodnie z podstawą programową jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie programu wychowania przedszkolnego.
- Szczegółowe zadania przedszkola i sposób ich realizacji ustalany jest w programie rozwoju placówki, rocznym planie pracy przedszkola i w planach pracy poszczególnych oddziałów przedszkolnych.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych z dziećmi powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosić od 15 do 30 minut.
§ 8
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola,
- zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa – zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym,
- stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż.,
- współpracuje z rejonową poradnią psychologiczno-pedagogiczną i poradniami specjalistycznymi, zapewniając w miarę potrzeb konsultację i pomoc.
§ 9
- W ramach posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela wychowankom i ich rodzinom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej poprzez:
- diagnozowanie środowiska wychowanków,
- b) rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia,
- c) rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka,
- d) organizowanie różnorodnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- wspieranie dziecka uzdolnionego,
- podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczo-dydaktycznego przedszkola i wspieraniu nauczycieli w tym zakresie,
- prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród wychowanków, nauczycieli i rodziców,
- wspieranie nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci,
- udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania, do indywidualnych potrzeb dziecka, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,
- wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
- umożliwianie rozwijania umiejętności wychowawczych rodziców i nauczycieli,
- podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
- Zadania o których mowa w ust.1, są realizowane we współpracy z:
- rodzicami,
- nauczycielami i innymi pracownikami przedszkola,
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi poradniami specjalistycznymi,
- podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu może być udzielana na wniosek:
- rodziców,
- nauczyciela, w szczególności wychowawcy,
- pedagoga,
- psychologa,
- poradni psychologiczno–pedagogicznej lub innej poradni specjalistycznej.
- Pomoc psychologiczno–pedagogiczna jest organizowana w przedszkolu w formie:
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno–kompensacyjnych, logopedycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- zajęć psychoedukacyjnych dla rodziców,
- porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli.
- Objęcie dziecka zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi, specjalistycznymi oraz zajęciami psychoedukacyjnymi wymaga zgody rodziców.
- Opinie i orzeczenia otrzymują rodzice /prawni opiekunowie/ i decydują o przedłożeniu ich w przedszkolu.
§ 10
- Dyrektor przedszkola powierza każdy oddział opiece:
- jednego nauczyciela w przypadku 5-godzinnego czasu pracy oddziału,
- dwóch nauczycieli w przypadku powyżej 5-godzinnego czasu pracy.
- Liczbę nauczycieli w poszczególnych oddziałach co roku zatwierdza organ prowadzący.
- W miarę możliwości organizacyjnych oraz dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, nauczyciele prowadzą swój oddział przez wszystkie lata pobytu dziecka w przedszkolu.
- W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość wpływania rodziców na dobór nauczyciela, któremu dyrektor powierza dany oddział.
ROZDZIAŁ III
Organy przedszkola.
§ 11
- Organami przedszkola są:
- dyrektor przedszkola
- wicedyrektor przedszkola
- rada pedagogiczna
- rada rodziców
- Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
§ 12
- Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu przez organ prowadzący.
- Dyrektor przedszkola kieruje bieżącą działalnością przedszkola, reprezentuje je na zewnątrz. Jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli, pracowników obsługi i administracji.
- Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez przedszkole poza obiektem do niego należącym.
- Zadania dyrektora są następujące:
- kierowanie bieżącą działalnością placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego,
- sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
- opracowywanie mierzenia jakości pracy placówki, z uwzględnieniem lokalnych potrzeb, ustalanie sposobu jego wykonania, dokumentowania oraz wykorzystania wyników,
- planowanie, organizowanie i przeprowadzanie mierzenia jakości pracy placówki,
- przekazanie raportu o jakości pracy placówki radzie rodziców i radzie pedagogicznej,
- opracowywanie koncepcji rozwoju placówki wspólnie z radą pedagogiczną z wykorzystaniem wyników mierzenia jakości pracy placówki
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach,
- ustalenie ramowego rozkładu dnia na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców ( prawnych opiekunów ),
- przygotowanie arkusza organizacji przedszkola i przedstawienie go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu,
- przewodniczenie radzie pedagogicznej i realizacja jej uchwał podjętych w ramach ich kompetencji stanowiących,
- wstrzymywanie uchwał rady pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa i powiadamianie o tym stosownych organów,
- dysponowanie środkami finansowymi przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,
- planowanie i odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego przedszkola zgodnie z odpowiednimi przepisami,
- organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola,
- współpraca z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi,
- kierowanie polityką kadrową przedszkola, zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola,
- przyznawanie nagród, udzielanie kar pracownikom zgodnie z wnioskiem zaopiniowanym przez radę pedagogiczną
- organizowanie w porozumieniu z organem prowadzącym wczesnego wspomagania rozwoju dziecka,
- podejmowanie decyzji o przyjęciu lub usunięciu dziecka z przedszkola w czasie roku szkolnego po zaopiniowaniu przez radę pedagogiczną,
- zapewnienie pracownikom właściwych warunków pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.,
- stworzenie dzieciom optymalnych warunków do rozwoju,
- koordynacja współdziałania organów przedszkola, zapewnienie im swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymiany informacji między nimi,
- współdziałanie z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników,
- administrowanie Zakładowym Funduszem Świadczeń Socjalnych zgodnie z obowiązującym regulaminem,
- opracowanie arkusza organizacyjnego przedszkola i ramowego rozkładu dnia,
- prowadzenie dokumentacji kancelaryjno - archiwalnej i finansowej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
- W wykonywaniu swoich zadań dyrektor przedszkola współdziała z radą pedagogiczną i rodzicami, a w szczególności:
- zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola,
- w przypadku wyrażenia sprzecznych opinii organizuje spotkania negocjacyjne zainteresowanych organów przedszkola.
- Dyrektor przedszkola ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.
- Dyrektor przedszkola może tworzyć zespoły zadaniowe
- Dyrektor wykonuje zadania przy pomocy wicedyrektora.
§ 13
- W przedszkolu za zgodą organu prowadzącego może być utworzone stanowiskowicedyrektora.
2. Powołania i odwołania wicedyrektora dokonuje dyrektor po zasięgnięciu opinii radypedagogicznej i organu prowadzącego.
3. Wicedyrektor podlega bezpośrednio dyrektorowi.
4.W przypadku nieobecności Dyrektora przedszkola zastępuje go wicedyrektor w zakresie, do jakiego został upoważniony.
- Wicedyrektor wykonuje zadania zgodnie z ustalonym podziałem kompetencji między nim a Dyrektorem.
§ 14
- Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
- Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
- Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu (załącznik nr 3)
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:
- przygotowanie projektu statutu przedszkola oraz przedstawienie propozycji jego zmian,
- opracowanie programu rozwoju placówki,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji, eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu,
- uchwalanie regulaminu pracy rady pedagogicznej, regulaminu pracy,
- ustalanie tygodniowego rozkładu zajęć w grupach,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.
- Rada pedagogiczna opiniuje:
- projekt planu finansowego przedszkola,
- wnioski dyrektora o nagrody, odznaczenia i wyróżnienia dla nauczycieli,
- organizację pracy placówki, zwłaszcza projektowaną organizację pracy w ciągu tygodnia,
- propozycje dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych.
- Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem.
- Zebrania mogą być zwoływane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej.
- W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
- Uchwały rady pedagogicznej podejmowane są większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 liczby jej członków.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej uchwał, wniosków i spostrzeżeń z posiedzenia rady. Informacje dotyczące bezpośrednio dziecka mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka.
- Rada pedagogiczna powołuje spośród siebie zespół do rozstrzygania ewentualnych spraw spornych i uzgadniania stanowisk co do podjęcia decyzji.
- Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały rady pedagogicznej jeśli jest ona niezgodna z prawem i niezwłocznie powiadamia o tym organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Zasady pracy Rady Pedagogicznej określa regulamin jej działalności, który nie może być sprzeczny z przepisami prawa i niniejszym statutem.
§ 15
- Rada rodziców jest organem społecznym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Rada rodziców funkcjonuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola ( załącznik nr 4).
- Członkowie rady rodziców wybierani są co roku podczas zebrań grupowych rodziców, przynajmniej po jednym przedstawicielu rodziców z każdej grupy.
- Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
- W celu wspierania statutowej działalności przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności rady rodziców.
§ 16
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor placówki, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów.
ROZDZIAŁ IV
Organizacja przedszkola.
§ 17
- Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych wg zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
- Rada pedagogiczna może przyjąć inne zasady zgrupowania dzieci w zależności od potrzeb placówki i realizacji założeń programowych.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- Szczególną organizację wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora najpóźniej do 30 maja.
- Arkusz organizacji przedszkola zaopiniowany przez radę pedagogiczną zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
- W arkuszu organizacji przedszkola zamieszcza się w szczególności:
- liczbę dzieci i czas pracy poszczególnych oddziałów,
- liczbę pracowników,
- ogólną liczbę godzin finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący.
- terminy przerw w pracy przedszkola.
- Ramowy rozkład dnia ustalany jest przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji. Uwzględnia on wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do założeń programowych oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
- Liczba miejsc organizacyjnych w przedszkolu wynosi 175.
- W przedszkolu łącznie jest 7 oddziałów.
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
- a) dwa budynki,
- b) sale zajęć dla poszczególnych oddziałów ( I, II, III, IV, V, VI, VII ),
- pracownię plastyczną,
- salę gimnastyczną i salę do zabaw ruchowych,
- gabinet metodyczny,
- pomieszczenia administracyjno-gospodarcze,
- kuchnię z całym zapleczem kuchennym i magazynowym,
- szatnię dla dzieci,
- Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego z odpowiednio dobranymi urządzeniami dostosowanymi do wieku dzieci.
- Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.
- Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
§ 18
- Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z przedszkola osobiście przez rodziców (prawnych opiekunów), bądź inne osoby (pełnoletnie) upoważnione przez rodziców
- Pisemne zobowiązanie rodziców i upoważnienie powinno zawierać imię i nazwisko osoby wskazanej przez rodziców (załącznik nr 5)
- Dziecko może być odbierane przez osobę upoważnioną tylko za okazaniem dokumentu tożsamości.
- Rodzice ( prawni opiekunowie ) przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
- Dzieci mogą być przyprowadzane do przedszkola od godziny 630 do 8³°lub w innym czasie pracy placówki z uwzględnieniem ust.5.
- Ze względów organizacyjnych oraz konieczności przygotowania odpowiedniej liczby posiłków, wskazane jest, aby późniejsze przyprowadzenie dziecka do przedszkola było zgłoszone wcześniej osobiście lub telefonicznie.
- Odbieranie dzieci z przedszkola trwa do godziny 16:00
§ 19
- Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
- Podstawą zgłoszenia dziecka do przedszkola jest „Karta zgłoszenia dziecka”
- W przypadku, gdy liczba zgłoszonych do przedszkola dzieci jest mniejsza od ilości miejsc, dyrektor przedszkola może odstąpić od powoływania komisji kwalifikacyjnej.
- Nabór do przedszkola odbywa się co roku w okresie od 1.02. do 10.03., na podstawie „Regulaminu Rekrutacji”(załącznik nr 6)
- Ogłoszenie wyników rekrutacji następuje do 30 kwietnia danego roku poprzez udostępnienie listy przyjętych dzieci na stronie przedszkola: szkolnastrona.pl i wywieszenie listy na tablicy ogłoszeń przedszkola
- W pierwszej kolejności do przedszkola przyjmowane są:
- dzieci sześcioletnie
- dzieci już uczęszczające do przedszkola,
- dzieci obojga rodziców pracujących,
- dzieci matek lub ojców samotnie wychowujących dzieci,
- dzieci z rodzin zastępczych,
- dzieci zamieszkałe najbliżej przedszkola.
- Dyrektor przedszkola zobowiązany jest do dnia 30 września każdego roku zawiadomić, w formie pisemnej, szkoły podstawowe o realizacji obowiązku szkolnego dzieci 6 – letnich, które uczęszczają do przedszkola.
§ 20
- Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
- zalegania z odpłatnością za przedszkole powyżej 2 okresów płatniczych, a w przypadku dziecka 6-letniego podjęciu decyzji o przeniesieniu wychowanka do innego oddziału realizującego podstawę programową wychowania przedszkolnego,
- nieobecność dziecka ponad jeden miesiąc i nie zgłaszanie tego faktu do przedszkola,
- nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu.
- Jeżeli rodzice nie wywiązują się z obowiązku dokonywania opłat za korzystanie z usług przedszkola to przeprowadza się procedurę egzekwowania należności (załącznik nr 7)
§ 21
- W przedszkolu dyrektor może zawiesić zajęcia na czas oznaczony, w przypadku wystąpienia na terenie funkcjonowania przedszkola:
- zagrożenia bezpieczeństwa dzieci w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- b) temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z dziećmi, zagrażającej zdrowiu dzieci,
- c) zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- d) nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu dzieci.
- W przypadku zawieszenia zajęć na okres powyżej dwóch dni dyrektor przedszkola organizuje dla dzieci od trzeciego dnia zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość bez użycia monitorów ekranowych.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być realizowane w szczególności przez informowanie rodziców o materiałach dydaktycznych i możliwych formach ich realizacji przez dziecko w domu (z wykorzystaniem dostępnych dla rodziców środków komunikacji elektronicznej – poczta elektroniczna lub, jeśli przedszkole posiada – dziennika elektronicznego). Nauczyciele wskazują aplikacje, gry edukacyjne i materiały multimedialne, które mogą być użyte w pracy z dzieckiem.
- Rodzice krótko informują za pomocą poczty elektronicznej lub SMS-ów nauczyciela w uzgodnionych terminach o efektach prowadzonych zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość – jest to sposób potwierdzania uczestnictwa dzieci w wymienionych zajęciach.
- 5. W okresie organizacji dla dzieci zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość Dyrektor przedszkola odpowiada za organizację realizacji zadań tej jednostki, w tym wymienionych wyżej zajęć lub innego sposobu realizacji tych zajęć, w szczególności:
- ustala, czy nauczyciele mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między rodzicami a nauczycielami prowadzącymi zajęcia,
- ustala, we współpracy z nauczycielami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć,
- ustala, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
- ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz, w razie potrzeby, modyfikuje ten zestaw,
- zapewnia rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji,
- przekazuje rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań przedszkola, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, jeżeli są organizowane,
- koordynuje współpracę nauczycieli z rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci, w tym dzieci objętych kształceniem specjalnym, indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, w przypadku wystąpienia takich sytuacji.
- Dyrektor przedszkola określa procedury funkcjonowania przedszkola i postępowanie jego pracowników w okresie zawieszenia
- W tym czasie nauczyciele:
- uzyskują dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między nimi a rodzicami,
- uczestniczą w ustaleniu przez dyrektora technologii informacyjno-komunikacyjnych wykorzystywanych do realizacji zajęć,
- uczestniczą w ustaleniu przez dyrektora źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, z których dzieci i rodzice mogą korzystać,
- inicjują potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz w razie potrzeby, modyfikują ten zestaw,
- e) stosują ustalony sposób potwierdzania uczestnictwa dzieci w zajęciach,
- f) realizują konsultacje z rodzicami,
- W tym czasie inni niż pedagogiczni pracownicy przedszkola:
- a) udzielają wsparcia nauczycielom w realizacji ich zadań,
- b) dbają o obiekt zgodnie z procedurami dotyczącymi funkcjonowania placówki w okresie realizacji zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
- W okresie zawieszenia funkcjonowania przedszkola czynności jego organów (Rady pedagogicznej, Rady rodziców – jeśli zostały powołane) są podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Treść podjętej w ten sposób czynności jest utrwalana w formie protokołu (z zebrania rady), notatki (w innych przypadkach).
ROZDZIAŁ V
Wychowankowie przedszkola.
§ 22
- Do przedszkola uczęszczają dzieci od 3 do 6 lat.
Dziecko w wieku powyżej 6 lat, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat. Orzeczenie o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaje dyrektor właściwej obwodowo szkoły, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
- Dziecko w przedszkolu ma wszystkie prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo -wychowawczo-dydaktycznego zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej,
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej,
- poszanowania jego godności osobistej,
- poszanowania własności,
- opieki i ochrony,
- partnerskiej rozmowy na każdy temat,
- akceptacji jego osoby.
ROZDZIAŁ VI
Rodzice
§ 23
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- przestrzeganie niniejszego statutu,
- zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
- respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców podjętych w ramach ich kompetencji,
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców, lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych.
§ 24
- Rodzice i nauczyciele zobowiązani są współdziałać ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju.
- Rodzice mają prawo do:
- zapoznania się z programem oraz zadaniami wynikającymi z programu rozwoju przedszkola i planów pracy w danym oddziale,
- uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat swojego dziecka,
- uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, pedagoga i psychologa w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- wyrażania i przekazywania nauczycielowi oraz dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwo – radę rodziców.
§ 25
Rodzice za szczególne zaangażowanie we wspieraniu pracy przedszkola mogą na zakończenie roku szkolnego otrzymać dyplom lub list pochwalny dyrektora i rady rodziców.
§ 26
Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w przedszkolu trzy razy w roku szkolnym lub częściej na wniosek rodziców lub nauczycieli.
§ 27
Formy współpracy przedszkola z rodzicami:
- zebrania ogólne,
- zebrania grupowe,
- konsultacje i rozmowy indywidualne z dyrektorem lub nauczycielem,
- kąciki dla rodziców,
- zajęcia otwarte.
ROZDZIAŁ VII
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola.
§ 28
- W przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele z przygotowaniem pedagogicznym do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
- Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującymi programami nauczania, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy. Szanuje godność dziecka i respektuje jego prawa.
- Do zakresu zadań nauczycieli należy:
- planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej zgodnie z obowiązującym programem, ponoszenie odpowiedzialności za jej jakość,
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowań,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
- stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania,
- odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w przedszkolu i poza jego terenem w czasie wycieczek, spacerów, itp.,
- współpraca ze specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną itp.,
- planowanie własnego rozwoju zawodowego – systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci,
- współdziałanie z rodzicami /prawnymi opiekunami/ w sprawach wychowania i nauczania dzieci z uwzględnieniem prawa rodziców /prawnych opiekunów/ do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- realizacja zaleceń dyrektora i osób kontrolujących,
- czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno - sportowym,
- realizacja wszystkich innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola, wynikających z bieżącej działalności placówki.
§ 29
Nauczyciel otacza indywidualną opieką każdego ze swoich wychowanków i utrzymuje kontakt z ich rodzicami w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb rozwojowych ich dzieci,
- ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych wobec dzieci,
- włączenia ich w działalność przedszkola.
§ 30
Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo-oświatowych.
§ 31
- Zakres obowiązków pracowników administracyjno-obsługowych:
- w przedszkolu zatrudnieni są pracownicy administracji i obsługi,
- ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości,
- pracownicy administracji i obsługi współpracują z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci,
- szczegółowy zakres obowiązków tych pracowników ustala dyrektor przedszkola.
2) Stosunek pracy pracowników administracji i obsługi regulują odrębne przepisy.
ROZDZIAŁ VII
Postanowienia końcowe
§ 32
Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji.
§ 33
Zmiany w niniejszym statucie są zatwierdzane poprzez uchwały rady pedagogicznej.
§ 34
Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
- wywieszenie statutu na tablicy ogłoszeń,
- udostępnienie zainteresowanym statutu przez dyrektora przedszkola.
- opublikowanie statutu na stronie internetowej przedszkola
§ 35
Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
§ 36
Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 37
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
§ 38
Statut wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
Jednolity tekst Statut został uchwalony na posiedzeniu Rady Pedagogicznej przedszkola w dniu 14 września 2022r.
Za zgodność z protokołem nr 174 Rady Pedagogicznej
z dnia 14 września 2022r.
Załącznik nr 1
do Statutu Przedszkola Publicznego nr2
- Misia Uszatka w Myśliborzu
UMOWA CYWILNOPRAWNA NR …………/……
O ŚWIADCZENIE USŁUG W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM
PROWADZONYM PRZEZ MIASTO I GMINĘ MYŚLIBÓRZ
Zawarta w dniu …………………………….. w Myśliborzu
pomiędzy Miastem i Gminą Myślibórz – Przedszkolem Publicznym Nr 2 im. „Misia Uszatka”
w Myśliborzu ul. Spokojna 12, zwanym dalej „usługodawcą” reprezentowanym przez:
Panią Małgorzatę Antoszczyk, Dyrektorem Przedszkola Publicznego Nr 2 w Myśliborzu
a Rodzicami/prawnym opiekunem
……………………………………………………………………………………………………….
(Imię i nazwisko)
Zwanym dalej „usługobiorcą” zam.
…...............................................................................................................................................
(adres nr telefonu)
PESEL rodzica/prawnego opiekuna …………………………………………………………….
- 1. Przedmiotem umowy jest zakres świadczeń realizowanych przez przedszkole prowadzone przez Miasto i Gminę Myślibórz, dla dziecka:
1) Imiona i nazwisko dziecka ……..…………………………………………………………
- 2. W ramach niniejszej umowy przedszkole zobowiązuje się do:
1) realizacji w godzinach 9.00 – 14.00 bezpłatnej podstawy programowej wychowania przedszkolnego, określonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,
2) realizacji zajęć w godzinach otwarcia przedszkola, wykraczających poza czas realizacji podstawy programowej, o których mowa w Uchwale Nr XXIII/162/2012 Rady Miejskiej w Myśliborzu z dnia 31 stycznia 2012 r.
- 3.1. Usługobiorca oświadcza, że jego dziecko korzystać będzie z:
1) usług przedszkola: od poniedziałku do piątku
w godzinach od godziny ………… do godziny …………………………...
2) dziennego wyżywienia: od poniedziałku do piątku
w ilości …………. posiłków, tj. ……………………………………..............
- Usługobiorca zobowiązuje się do wniesienia do 10 dnia każdego miesiąca na rzecz Usługodawcy:1) z góry:
- a) opłaty za świadczenia i usługi opiekuńczo – wychowawcze wykraczające poza podstawę programową wychowania przedszkolnego, o których mowa w art. 14 ust.5a Ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw , w wysokości 1,00 zł. za każdą rozpoczętą godzinę,
- b) opłaty za wyżywienie dziecka (koszt surowca) w wysokości 4 zł. za każdy dzień roboczy,
2) z dołu za miesiąc poprzedni za każdą rozpoczętą godzinę korzystania dziecka ze świadczeń, po zamknięciu przedszkola.
- 4. Za każdą rozpoczętą godzinę powyżej zadeklarowanego czasu pobytu dziecka w przedszkolu usługobiorca uiszcza opłatę w wysokości 1,00 zł.
- 5. Opłata o której mowa podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, w wysokości deklarowanej w § 3 ust. 1 pkt 1 niniejszej umowy wielokrotności stawki godzinowej pomnożonej przez liczbę dni nieobecności dziecka w przedszkolu, w formie odpisu w kolejnym miesiącu.
- 6. Opłata o której mowa w § 3 ust. 2, pkt 1 lit. b podlega zwrotowi w przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu, za każdy skutecznie zgłoszony przez usługobiorcę dzień nieobecności, począwszy od dnia następnego po zgłoszeniu, w wysokości odpowiedniej wielokrotności dziennej stawki żywieniowej, w formie odpisu w kolejnym miesiącu.
- 7. Opłatę każdego miesiąca za pobyt dziecka w przedszkolu publicznym można regulować:
1) poprzez dokonanie na podstawie uprzednio uzyskanej od dyrektora przedszkola informacji o wysokości wymaganej wpłaty, na konto bankowe przedszkola, z podaniem w tytule płatności: imienia i nazwiska dziecka oraz miesiąca, którego dotyczy opłata.
- 8. Dziecku usługobiorcy przysługuje uprawnienie do korzystania z przedszkola w okresie przerwy wakacyjnej w placówce pełniącej dyżur ustalony na wniosek dyrektora przedszkola z organem prowadzącym .Korzystanie z usług przedszkola w okresie wakacyjnym będzie uregulowane odrębną umową.
- 9. Za opóźnienie w dokonywaniu opłat będą naliczane ustawowe odsetki.
- 10. 1. Niniejsza umowa może zostać rozwiązana z zachowaniem 30 – dniowego okresu wypowiedzenia przez:
- a) usługobiorcę za miesięcznym wypowiedzeniem na piśmie,
- b) każdą ze stron za porozumieniem dokonanym na piśmie.
- Rozwiązanie umowy może nastąpić bez zachowania okresu wypowiedzenia, ze skutkiem natychmiastowym:
- a) jeżeli usługobiorca zalega z opłatami co najmniej 2 miesiące,
- b) jeżeli bez uzasadnionej przyczyny dziecko nie uczęszcza do przedszkola przez okres co najmniej 7 dni. Wskazanie przyczyny powinno nastąpić w formie pisemnej, nie później niż w 7 dniu nieobecności dziecka w przedszkolu.
- Zmiana stawki żywieniowej nie wymaga zmiany umowy. O podwyższeniu stawki żywieniowej usługobiorca będzie zawiadomiony przez usługodawcę z wyprzedzeniem 7 dni.
- 11.W opłatach o których mowa w § 3 mogą zostać udzielone ulgi,
- o ulgi mogą ubiegać się rodzice ( prawni opiekunowie) jeżeli do przedszkola uczęszcza więcej niż jedno dziecko z rodziny
- ulga dla drugiego i kolejnego dziecka wynosi 30% opłaty o której mowa w § 3.
- 12. Wszelkie zmiany niniejszej umowy dokonywane są w drodze pisemnego aneksu, pod rygorem nieważności.
- 13. W sprawach nieuregulowanych niniejszą umową mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego.
- 14. Niniejsza umowa zostaje zawarta na okres
od dnia …................. do dnia ........................
- 15. Świadczenia i usługi opiekuńczo – wychowawcze poza podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz wyżywienie przysługują dziecku począwszy od następnego dnia po dniu zawarcia umowy.
- 16. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych w celu zawarcia niniejszej umowy zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 z póź. zm.).
- 17. Umowa zostaje sporządzona w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, po 1 dla każdej ze stron.
................................... ……………………………………………
(podpis rodzica/prawnego opiekuna) (podpis dyrektora przedszkola)
Załącznik nr 2
do Statutu Przedszkola Publicznego nr2
- Misia Uszatka w Myśliborzu
Ramowy rozkład dnia dla dzieci 3 - 4 letnich
9:00 - 14:00 Realizacja podstawy programowej
6:30-8:30 |
Schodzenie się dzieci do przedszkola. Zabawy służące realizacji pomysłów i zainteresowań dzieci. Gry i zabawy dydaktyczne, konstrukcyjne, tematyczne, badawcze służące realizacji programu wychowania przedszkolnego. Rozmowy w oparciu o oglądane ilustracje. Ćwiczenia ortofoniczne, oddechowe, słuchowe, gramatyczne, itp. Słuchanie utworów literatury dziecięcej. Opowiadanie historyjek obrazkowych. Zabawy dowolne i zajęcia indywidualne. |
8:30-9:00 |
Prace porządkowe w sali. Zabawa ruchowa ze śpiewem, zabiegi higieniczne, przygotowanie do śniadania. Śniadanie. |
9:00- 11:30 |
|
11:30-12:30 |
|
12:30-14:00 |
|
14:00-14:30 |
Czynności samoobsługowe. Podwieczorek. |
14:30-16:00 |
Ćwiczenia indywidualne z dziećmi dostosowane do ich możliwości, Zabawy dowolne .według zainteresowań dzieci. Czytanie fragmentów książek, opowiadań, układanie puzzli, rysowanie, malowanie, lepienie. |