Wiewiórki
ZADANIA DYDAKTYCZNO - WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC: „ MARZEC”
GRUPA: „ WIEWIÓRKI” (SZEŚCIOLATKI)
1. „ZIEMIA – BŁĘKITNA PLANETA” – rozbudzanie ciekawości i zainteresowania otaczającym światem oraz chęci odkrywania tajemnic przyrody poprzez eksperymentowanie. Posługiwanie się zmysłami w czasie eksploracji świata. Kształtowanie postawy poszanowania opinii innych osób niezależnie od ich zgodności z własnymi sądami, nie ocenianie innych po pozorach. Budowanie systemu wartości dziecka: tolerancji, empatii, szacunku, uznania. Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery” w, W”, czytanie prostych tekstów zbudowanych z poznanych liter. Ćwiczenia w pisaniu poznanych liter po śladzie i z pamięci. Rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 11 w przód i wspak od dowolnej liczby.
2. „DOOKOŁA ŚWIATA” – wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa dziecka o nazwy kontynentów , państw, stolic. Doskonalenie umiejętności rozpoznawania liter, odczytywania krótkich wyrazów utworzonych z poznanych liter w formie napisów drukowanych, pisania po śladzie. Rozpoznawanie i nazywanie litery „ z, Z”, czytanie prostych tekstów z nową literą. Poznanie liczby 12 i jej składników. Zdobywanie doświadczeń sprzyjających porównywaniu czasu wykonywanych czynności, obserwacja ruchu wskazówek zegara, nazywanie pełnych godzin.
3. „WIOSNA W PARKU I W OGRODZIE” – uświadamianie różnorodności i współzależności organizmów w świecie przyrody oraz podstawowych praw rządzących światem. Określanie charakterystycznych dla wiosny zmian w przyrodzie i otoczeniu, dostrzeganie bogactwa barw , kształtów, zapachów i dźwięków – budowanie czynnego i biernego słownictwa. Zakładanie hodowli roślin jadalnych i ozdobnych, obserwacja wzrostu roślin – prowadzenie obserwacji. Zapoznanie z zapisem graficznym głoski „g, G”. Poznanie liczby 13 oraz jej składników. Wdrażanie do wykonywania działań na konkretach oraz posługiwania się liczebnikami głównymi oraz porządkowymi w zakresie 13.
4. „OBSERWUJEMY POGODĘ” – wdrażanie do planowania i prowadzenia obserwacji przyrodniczych. Dostrzeganie piękna pogody w każdej aurze. Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania litery „ł, Ł”. Wdrażanie do wypowiadania się pełnymi zdaniami.
Poznanie liczby 14 i jej składników. Budowanie motywacji do poszukiwania i poznawania nowych informacji. Wdrażanie do uważnego słuchania i czekania na swoją kolej.
5. DIAGNOZA - Końcowa obserwacja gotowości szkolnej sześciolatka. Poznanie litery „ f, F ”. Poznanie liczby 15 i jej składników.
Piosenka „Wiosna w błękitnej sukience”
Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.
ref: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko,
wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.
Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy.
Wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca.
ref: Wiosna buja w obłokach…
Nocą się skrada z kotami,
chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie
i nie wie, że sosna rośnie.
ref: Wiosna buja w obłokach…