Jesteś tutaj:
  1. Start
  2. FROEBEL

FROEBEL

FREBLOWSKIE PRZEDSZKOLE

„Dzieci i zegarki nie mogą być stale

nakręcane.

Trzeba im taż dać czas na chodzenie”

- Friedrich Froebel

 

    Od września 2018 roku dwie grupy naszego przedszkola- grupa Zajączki i Gromadka Misia Uszatka – rozpoczęły pracę i zabawę w oparciu o innowację programowo-metodyczną „DAR ZABAWY –WEDŁUG KONCEPCJI F. FROEBLA” opracowanej przez  dr Barbarę Bilewicz – Kuźnię. Autorka programu przywraca właściwą wartość i miejsce w procesie wychowania przedszkolnego podstawowej formie aktywności dziecięcej, czyli zabawie oraz podaje propozycje stworzenia nowej przestrzeni edukacyjnej dla dzieci.

      Dwie z naszych nauczycielek – zainspirowane tym innowacyjnym podejściem do wychowania-pani Justyna Tarnowska-Kraska i pani Adrianna Prygoń - odbyły szereg szkoleń aby zgłębić tajniki  i uzyskać wymagane zaświadczenia uprawniające do pracy wg koncepcji Freblowskiej. Zafascynowane jej prostotą, oraz szerokim wachlarzem jaki daje praca z Freblowskimi Darami rozpoczęły  wdrażanie głównych jej założeń do swoich grup.

Po zapoznaniu się z w/w programem wychowania przedszkolnego postanowiliśmy spróbować i wcielić program w nasze przedszkolne życie…

 

Dlaczego Friedrich Froebel?

     Choć pedagogika Froebla liczy blisko sto lat to okazuje się, że znakomicie wychodzi naprzeciw obecnym potrzebom edukacyjnym. Dzisiejsze tempo życia, natłok informacji ograbił nas ze spokoju i czasu.  Niestety taka atmosfera udziela się naszym dzieciom, które często „zakrzyczane” są ilością bodźców, a ich układ nerwowy jest przeciążony „nadmiarem świata zewnętrznego”.  Pedagogika F. Froebla, w sposób szczególny wycisza to przestymulowanie, podkreślając znaczenie zabawy dziecka: tej swobodnej według pomysłu dziecka jak i tej inspirowanej przez dorosłego. F.Froebla wychodzi naprzeciw naturalnym potrzebom człowieka: doświadczania, eksperymentowania, eksplorowania i szukania radości w odkrywaniu świata.  Stawia na samodzielność w działaniu.

Istotnym elementem pedagogiki Froebla są dary- kształcące zabawki.

Czym są dary?

    Koncepcja F. Froebla oparta jest na pracy z materiałami, których dostarcza przyroda-  dary natury, oraz z przedmiotami, jakimi są zabawki celowo stworzone przez dorosłego dla dziecka. Są to tak zwane Dary Froebla, czyli materiały które mają postać wełnianych piłeczek, oraz zestawów drewnianych  licencjonowanych  klocków w kształcie sześcianów, walców, graniastosłupów, a także mozaiki, patyczki, pierścienie, i punkty. Służą dzieciom do zabawy percepcyjno-manipulacyjnych, badawczych oraz umożliwiają rozwój zdolności artystycznych. Dzieci podejmują z ich wykorzystaniem zabawy badawcze, tematyczne i konstrukcyjne, poznają świat matematyki. Wymienionym aktywnością towarzyszy śpiew, ruch oraz słuchanie literatury. Dary można wykorzystywać do ćwiczeń umysłowych i twórczych a ich zastosowanie ograniczone jest jedynie wyobraźnią dzieci a także inwencją twórczą pani Justynki i pani Ady.

           

    Aby wcielić program oraz jego założenia w życie, wspólnie z Panią Dyrektor stworzyłyśmy nową przestrzeń edukacyjną dla naszych przedszkolaków. W przedszkolu pojawiły się pierwsze dary freblowskie – drewniane klocki o różnych kształtach i kolorach w prostych drewnianych pudełeczkach, tak różne od zabawek, które dostępne są dzieciom na co dzień. To co ujęło nas najbardziej to właśnie ich prostota. Okazało się jednak, że te proste klocki dają nieskończenie wiele możliwości ich wykorzystania sprzyjając wszechstronnemu rozwojowi dziecka.

      W salach przedszkolnych zgodnie z założeniami pedagogiki freblowskiej wspólnie z dziećmi zorganizowałyśmy cztery kąciki: kącik darów, kącik twórczy, kącik badawczy i kącik gospodarczy, które wyposażone zostały w różnorodne materiały i akcesoria zachęcające dzieci do podejmowania samodzielnej aktywności.

     Program „Dar zabawy” autorstwa dr B.Bilewicz – Kuźnia jest dostosowany do wymagań obecnie obowiązującej podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Zgodnie z założeniami koncepcji F.Froebla zajęcia kierowane odbywają się w dwóch formach: Spotkania w kole oraz Praca w grupach zabawowo – zadaniowych.

     Realizując zajęcia z wykorzystaniem darów freblowskich rozwijamy szereg umiejętności u dzieci, takich jak: sprawność manualna, wyobraźnia przestrzenna, myślenie twórcze, kompetencje pamięciowe, aktywność werbalna, pojęcia matematyczne (figury geometryczne, zbiory, liczby naturalne), procesy  poznawcze:  zdolności,  porównywania,  porządkowania,  przyporządkowywania, abstrahowania i uogólniania. Ponadto praca w zespołach kształtuje u dzieci kompetencje społeczne, umiejętność współpracy, komunikacji, wymiany doświadczeń oraz samodzielnego rozwiązywania problemów, samodzielności i współpracy.

     Rodzice dzieci z grupy Zajączki i Gromadki Misia Uszatka mieli okazję przekonać się o tym, czym jest pedagogika freblowska uczestnicząc w zajęciach otwartych przeprowadzonych przez panią Justynkę i panią Adę- z ich relacji wiemy, że byli zachwyceni pomysłowością i kreatywnością swoich pociech podczas zajęć dydaktycznych. 

Obie grupy zaś mogą się pochwalić Certyfikatem Grupy Freblowskiej nadanym przez firmę Froebel.pl.

   W tym momencie metodą Friedricha Froebla pracują dwie grupy przedszkolne jednak mamy nadzieję, że „magia darów freblowskich” szybko ogarnie całe nasze przedszkole!

 

 

Opracowanie:

Justyna Tarnowska-Kraska