Sposób na nudę - kącik porad dla rodziców

25. 06. 2020 r.

 Urlop, wypoczynek i wspaniałe zabawy, które tworzy sama przyroda. Niektóre dzieci bardzo lubią zbierać kamienie. Niewiele trzeba, aby zamienić kreatywne i twórcze zabawy na powietrzu w niezwykłą kamienną opowieść. Wspólnie z dziećmi za pomocą pisaków stworzyć można  różne obrazki na każdym z zebranych kamieni a następnie za ich pomocą tworzyć barwne opowieści. Ja bawię się z dziećmi układając przedziwne, zabawne opowieści lub własne bajki.


KAMYCZKOWE OPOWIEŚCI
Zabawa polega na tym, że losujemy kolejne kamyki lub wybieramy je z rozsypanej sterty. Na podstawie wylosowanych kamiennych obrazków tworzymy własną opowieść. Taka zabawa niezwykle rozwija mowę, wyobraźnię, wzbogaca słownictwo i wprowadza bardzo pozytywny rodzinny nastrój. Można tworzyć opowieści nawet całą rodziną, losując kolejno kamyki  układać obrazek snując opowieść. np. Pewnego dnia słoneczko obudziło się i miało ochotę pofiglować. Zaprosiło wiatr do zabawy i zaczęli bawić się w berka. Gdy tak bawiły się , na niebie pojawiały się chmury lub wygrywało słoneczko i ono rządziło na niebie. Ludzie bardzo zdziwieni to otwierali parasole to je zamykali. Ta zabawa trwała cały dzień, aż do zabawy włączył się brat księżyc itd….


Możliwości zabawy jest bardzo wiele, a zasady gry możecie sobie dowolnie kreować.

KAMIENNY ZBIJAK
Do zabawy potrzebne są różne kamienie i dużo precyzji, aby ułożyć kamienną wieżę. Następnie  należy celować w tą ułożoną stertę kamieni i przeliczać ile z nich zostało nietkniętych. Wygrywa ten, kto zbił więcej kamieni. Przy okazji zabawy  można odpocząć  na szlaku, trenować  liczenie oraz precyzję w układaniu kamiennej wieży, bo nie jest to takie proste.

 


Kiedy zaś wrócimy ze spaceru możemy zainicjować  zabawę:
 DETEKTYW NA TROPIE ŚLADÓW
Dzieci chętnie zaangażują się w przygotowania i z niecierpliwością  będą czekały, aby zamienić się w małych tropicieli.

 Do naszej zabawy potrzebujecie: kilka butów z różnymi spodami, szeroki pędzel, farbki, nożyczki, wodę i białe kartki. Tak niewiele trzeba, aby stworzyć świetną propozycję dla dziecka i zainteresować je na dłużej.
 

Gdy już wykonacie wspólnie ślady od waszej pomysłowości zależy jak je wykorzystacie do zabawy. Można wykorzystać do gry w Memory, lub ułożyć ślady w różnych  kierunkach i szukać ukrytej osoby( dziecko musi odgadnąć po śladzie kogo poszukuje itp.
 

A teraz żegnamy się już z Wami i życzymy zdrowych i wesołych wakacji.  Spotkamy się znowu po wakacjach!

 
 
 

24. 06. 2020 r

Co powiecie na to, aby zamiast narzekać na to, że dzieci siedzą w domach przed ekranami, nieco przywrócić tę magię podwórek z naszego dzieciństwa i pokazać naszym dzieciom, że zabawy na świeżym powietrzu też mogą dostarczyć pełno radości? I nam również?  

Stąd  pomysł na przypomnienie zabaw z czasów naszego dzieciństwa, aby rodziców też trochę do wspólnej aktywności na podwórku wciągnąć i wykorzystać owe zabawy jako taki most łączący pokolenia. Dzisiaj kilka propozycji  zabaw, aby rozbudzić wspomnienia i trochę się poruszać. Oto kilka  najlepszych propozycji, które chyba nigdy się nie zestarzeją:

1. KAPSLE

Moja ulubiona  i jedna z najmilej wspominanych zabaw z dzieciństwa. Bierzemy kapsle, kredą rysujemy na ziemi trasę wyścigu i na zmianę każdy z uczestników pstryka swój kapsel tak, aby pokonując całą trasę (i nie wypadając z niej) dotarł do mety (jeśli wypadnie to wraca na poprzednie miejsce albo na sam początek, w zależności od ustaleń). Kapsle można też dodatkowo okleić czy pomalować (za naszych czasów popularne były flagi różnych państw), a także podkleić plasteliną, aby je obciążyć, także zabawa jest rozwojowa :)

2. GUMA

To niby gra dla dziewczyn, ale nie znam chłopaka, który by chociaż kilka razy z nudów nie poskakał. Dwie osoby stają naprzeciw siebie w odległości około metra i między sobą mają rozciągniętą gumę do skakania, którą zahaczają za kostki. Trzecia osoba natomiast ma za zadanie, skacząc na tej gumie, wykonać bardzo konkretny, wcześniej ustalony układ. Jeśli jej się uda, zwiększamy trudność i podnosimy gumę za kolana, a później za uda. Jeśli się jednak nie uda, to zmienia się z jedną z pozostałych osób i one próbują .

3. KLASY

Prosta gra, w której rysujemy kredą na ziemi siedem kwadratów i jedno kółko na ich szczycie, a następnie skaczemy po całej trasie w odpowiedniej kolejności. Pamiętam, że my ją lekko zmodyfikowaliśmy i za pomocą kapsli lub kamieni, trzeba było najpierw trafić na pole, na które chciało się dotrzeć (a trzeba było na każde po kolei, od 1 do 8) i dopiero można było skakać.                                                                                       WESOŁEJ  ZABAWY!

 

 

22. 06. 2020 r.
Coś co bardzo lubię! Takie piłeczki można ściskać, podrzucać, zmieniać ich kształt. To zabawka, która nie tylko zajmuje czas, ale i świetnie relaksuje. A jak ją zrobić? Wystarczy do balonu wsypać mąkę ziemniaczaną lub ciecz nienewtonowską.

 

 Piłeczka sensoryczna z balona to prosty pomysł na samodzielne przygotowanie piłeczek o różnorodnej zawartości. Każda taka piłeczka jest elastyczna, mocna i dostarcza dziecku wielu bodźców. To świetne ćwiczenie małej motoryki oraz terapia ręki. Na naszym filmie zobaczycie jak wykonać piłeczkę w łatwy sposób krok po kroku.

                            Czego potrzebujesz do wykonania piłeczek?

 

 

Mocne balony (na każdą piłeczkę potrzebne będą trzy sztuki). Butelkę, nożyczki, lejek oraz różne zawartości do wypełnienia piłeczek sensorycznych np.: ryż, kaszę, sól, mąkę, watę, piasek, groch, ziarna kawy itp.

Piłeczki mają być okrągłe i mocne dlatego każda powstaje z trzech balonów. Na naszym filmie widać jak wykonujemy piłeczkę napełnioną ryżem. Samo przygotowanie to dla dziecka dobra zabawa. Piłeczki trochę przypominają popularne gniotki, jednak są mocniejsze, okrągłe i mają różne rodzaje wypełnienia. Dzięki temu dziecko pracuje manualnie swoimi rączkami, a piłeczka dostarcza różnych bodźców dotykowych.

Jedne piłeczki są lekkie i miękkie, a inne twarde i ciężkie. Inaczej zachowuje się mąka, sól, piasek czy ziarna kawy. Można pobawić się wspólnie w odgadywanie zawartości balonów za pomocą dotyku dłoni lub stopy.

Inna zabawa to wyznaczenie miejsca z którego będziemy rzucać piłeczkami do celu. Jak się okaże każdą piłeczką ze względu na różnorodną zawartość rzuca się trochę inaczej. Na koniec jeszcze nasza ulubiona zabawa. Jedna osoba wychodzi z pokoju, a druga ukrywa każdą piłeczkę w innym miejscu. Osoba, która wyszła wraca i musi jak najszybciej odnaleźć wszystkie piłeczki. Podpowiadamy tylko używając słów: ciepło lub zimno. Tam gdzie zbliżamy się do ukrytej piłeczki jest ciepło, cieplej i gorąco, a jeśli szukamy źle to jest zimno, a nawet mróz. Zapewne znacie tą zabawę z dzieciństwa, moi chłopcy bardzo ją lubią. To świetna zabawka antystresowa i wspaniałe możliwości różnorodnych zabaw.

 

 

Otwórzcie link do strony na której możecie obejrzeć filmik jak zrobić ciecz nienewtonowską.   https://www.youtube.com/watch?v=diEN35Vi4vU

Doświadczenia z fizyki i nie tylko! Eksperyment przedstawiający jak zrobić ciecz nienewtonowską. Wyjaśnienie: Pod wpływem przyłożonej siły granulki zawiesiny mąki ziemniaczanej zlepiają się i tworzą struktury, stąd wrażenie ciała stałego, po rozluźnieniu przechodzą w ciecz.


Przyjemnej zabawy!

 

 

 

Do muzykowania z maluchem wcale nie trzeba wizyty w sklepie zabawkowym, nadszarpnięcia budżetu oraz zagracenia pokoju plastikiem. Poniżej przedstawiam Wam propozycję łatwych i szybkich w wykonaniu instrumentów, które na pewno spodobają się po pierwsze Waszym maluchom a po drugie Waszym portfelom, wykonane są z tego co każdy z Was znajdzie u siebie w domu. Samo tworzenie domowych instrumentów jest świetnym sposobem na wspólne spędzenie czasu a wieczorne koncertowanie może przynieść sporo śmiechu i dobrej zabawy. Do dzieła ! 

1. Bęben z pałeczkami 


Dużą puszkę po ciastkach ozdabiamy np. oklejamy tkaniną. Za pomocą ostrego szpikulca lub wiertarki wykonujemy dwie dziurki a następnie przewlekamy przez nie sznurek. Na kredki wkręcamy korki po winie  i ozdabiamy taśmą.


2. Kołatka 

Z tektury wycinamy długi pasek, końcówki zaokrąglamy. Na końcach przy pomocy mocnego kleju mocujemy małe nakrętki po soczkach lub kapsle. Całość ozdabiamy. 



3.Wirujący bęben 

Z tektury wycinamy dwa koła. Do wewnętrznej części koła przyklejamy kredkę oraz sznurki z koralami, smarujemy mocnym klejem do papieru i przykrywamy drugim kołem. Zostawiamy do sklejenia pod obciążeniem po czym malujemy i ozdabiamy.

Który z instrumentów najbardziej przypadł do gustu Waszemu synkowi? Duży bęben czy kołatka ? A Wam? 


Pozdrawiamy !

 

 

17.06.2020 r.


Zabawy paluszkowe i krótkie wyliczanki mają bardzo dużo zalet:

  • Sprawiają ogromną radość dzieciom i rodzicom
  • Odprężają i relaksują
  • Pogłębiają więź emocjonalną rodziców z dziećmi
  • Ćwiczą koncentrację u dziecka
  • Poprawiają sprawność manualną dziecka
  • Uczą poznawania własnego ciała
  • Wspomagają rozwój mowy, poprzez powtarzanie i akcentowanie
  • Ćwiczą pamięć dziecka
  • Dają dzieciom poczucie bezpieczeństwa
  • Nie wymagają poświęcenia dużej ilości czasu
  • Nie nudzą się szybko, ponieważ są krótkie
  • Można bawić się zawsze i wszędzie – w domu, w samochodzie, w pociągu, w kawiarni
  • Są idealne zarówno dla niemowlaków, jak i dla starszych dzieci
  • Można się bawić z dziećmi, które jeszcze nie mówią
  • Można bawić się zmieniając słowa, gesty
  • Może w nich uczestniczyć jedno, ale także kilkoro dzieci

Rączki robią klap
Rączki robią klap, klap, klap
Nóżki robią tup, tup, tup.
Tutaj swoją główkę mam
I po brzuszku bam, bam, bam.
Buzia robi am, am, am
Oczka patrzą tu i tam.
Tutaj swoją główkę mam,
I na nosku sobie gram.

Rodzinka (dotykamy kolejno paluszków dziecka, zaczynając od kciuka)
Ten duży- to dziadziuś
A obok – babunia
Ten w środku -to tatuś.
A przy nim- mamunia.
A to jest- dziecinka mała
A to- moja rączka cała!

Idzie myszka
Idzie myszka do braciszka (prowadzimy palce po ręce dziecka)
Tu wskoczyła (
szybko wsuwamy palec za kołnierz lub pod koszulkę) 
Tu się skryła. (
wsuwamy rękę w rękaw)

Kotek
Umył kotek łapki (pocieramy dłonią o dłoń)
Umył kotek nosek 
(głaszczemy nos)
Więc mu na śniadanie
Miskę mleka niosę 
(ręce składamy w łódeczkę)
Myję Julcia rączki
(pocieramy dłońmi)
Buzia – aż się świeci 
(głaszczemy policzki)
Czysty chce być kotek
Cóż dopiero dzieci 
(rozkładamy ręce)

Kanapka                                                       

Najpierw chleb pokroję.(uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka)
Potem posmaruję.
(głaszczemy plecki dziecka)
Na to ser położę.(przykładamy po kilka razy dłonie do pleców)

Pomidora dołożę.(rysujemy kółeczka na plecach)
I posolę, i popieprzę.
(przebieramy palcami po pleckach)
Żeby wszystko było lepsze.(
masujemy)
Już nie powiem ani słowa,
(ugniatamy delikatnie)
bo kanapka jest gotowa.
(robimy wielkie „aaaaam”, chwytamy dziecko i zjadamy!)

 

Paluszek i gruszka
To jest kciuk – najgrubszy paluszek,
To wskazujący, co narwie nam gruszek,
Ten trzeci je podniesie,
A czwarty do domu zaniesie.
A tu mamy maluszka,
Co wrzuca gruszki do brzuszka.

 

Gdzie jest…

Gdzie jest kciuk? Gdzie jest kciuk?

Jestem tu. Jestem tu.

Jak się pan czuje? Dobrze, dziękuję.

Muszę już iść. Muszę już iść.

Każda rączka, każda rączka, pięć paluszków ma.

Paluszki składamy,

wszystkimi klaskamy: raz i dwa, raz i dwa.                                      

Pięć paluszków, pięć paluszków prawa ręka ma, lewa ręka ma.                                                              

Paluszki witamy, głośno przeliczamy, ty i ja, ty i ja.

A czy Wy macie swoje ulubione wierszyki, wyliczanki?

MIŁEJ ZABAWY !!!

 

15.06.2020 r.
Kilka prostych zabaw, które przydadzą Ci się gdy usłyszysz „nudzi mi się”


Czy znacie jakiekolwiek dziecko, które chociaż raz nie powiedziało „nudzi mi się” i nie zapytało rodzica „co mogę porobić”? Może i gdzieś jest taki mały człowiek. Niektóre dzieci najchętniej cały dzień przesiedziały by przed telewizorem lub tabletem, dlatego proponujemy  kolejne zestawienie zabaw, które jest swego rodzaju ściągą w sytuacji kryzysowej gdy nie  od razu pomysł  zabawy przychodzi nam do głowy. Warto więc skorzystać z kilku gotowych propozycji.

Złap muchę!

Bardzo prosta, a przy tym zabawna gra. Do jej wykonania potrzebujesz plastikowego kubka, nakrętki i sznurka. Końce sznurka przewlecz przez dziurki zrobione w nakrętce i w węższej części kubka. Zadanie polega na złapaniu nakrętki do kubka. Możesz ozdobić grę za pomocą kolorowego papieru. Stwórz żabę i muchę, kotka i myszkę czy psa i kość. Dobra zabawa gwarantowana nie tylko przy graniu, ale również przy dekorowaniu!

Balonowy tenis

Zwykły, nadmuchany balon również daje wiele rozrywki. Wystarczy skupić się na tym, by nie dotknął ziemi i już zabawa na długie minuty gotowa! Aby urozmaicić rozgrywkę, proponuję wykonanie paletek do odbijania z papierowych talerzy i drewnianych łyżek czy patyczków.

Rzut do celu

Punktowane zabawy sprawdzają się podczas rodzinnych wieczorów, jak i przy imprezach pełnych dzieci. Wystarczy odrobina rywalizacji przy rzucaniu, by nikt się nie nudził. Za cel obierz plastikowe butelki lub kubki. A czym możesz rzucać? Obręczami wyciętymi z kartonu lub zwiniętymi z drucików kreatywnych.

Samoloty z papieru

Z pewnością wiesz jak złożyć samolocik z papieru. Tego się nie zapomina, jak jazdy na rowerze. Gdybyś jednak chciała sobie przypomnieć lub stworzyć nowy, zupełnie odjechany kształt – w sieci znajdziesz całe mnóstwo instrukcji. A na czym polega, zaproponowana przez nas  zabawa? Oczywiście na zawodach w locie na jak najdłuższą odległość.

Jesteśmy przekonane, że z taką ściągą, nie straszne Ci będzie żadne „nudzi mi się”.

12.06.2020 r.

Dzisiaj pogłówkujemy trochę z tangramem. Tak właśnie nazywa się ta chińska łamigłówka, którą widzicie na ilustracji – składa się z siedmiu elementów( zwanych tanami), które mają różne kształty, a powstały w wyniku rozcięcia kwadratu. Ta aktywność polega na ułożeniu wszystkich części układanki, tak, aby wszystkie elementy leżały obok siebie, jednocześnie na siebie nie nachodząc. Celem łamigłówki jest ułożenie obrazka z posiadanych figur na podstawie kształtu jego konturów. Za każdym razem trzeba użyć wszystkich części.

Tangram wymyślono już 3 tys. lat temu i przetrwał aż do dziś. Ba, ma się całkiem nieźle! Łamigłówka rozwija wyobraźnię, analityczne myślenie, spostrzegawczość, koncentrację  oraz pamięć. Poza tym to świetna rozrywka. Przygotowałam dla Was tangram – wzory i rozwiązania do druku. Można go skopiować i powiększyć. Następnie wyciąć oraz zalaminować aby można było często układać  z niego wzory.

Poza tradycyjnym, najstarszym podziałem kwadratu na siedem części istnieje wiele jego odmian opartych na wersji staro-chińskiej. Figurami wyjściowymi w nich są kwadrat, prostokąt, koło z podziałami zarówno na siedem, jak i na więcej części (osiem, dziewięć, a nawet piętnaście). Np. Do dziś w różnych wydawnictwach ukazało się ok. 2000 wzorów figur do ułożenia z siedmiu tanów.

 

 
 
 
 

10.06. 2020 r.


Najlepszym sposobem zaspokojenia ciekawości dziecka to zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym. Zabawy te stanowią podstawę wielokierunkowego rozwoju dziecka. Rozwijają umiejętność krytycznego myślenia,  myślenia przyczynowo – skutkowego,  porównywania i uogólniania. Przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych dziecka.  Naturalną potrzebą dziecka jest dążenie do poznania i zrozumienia otaczającej go rzeczywistości, w czym powyższe zabawy mogą mieć swój udział.

ZGUBIONY PRZEDMIOT  - Jak wyjąć igłę ze szklanki z wodą bez dotykania igły i wody?
 
Pomoce - magnes , szklanka , metalowy przedmiot.
 Przykładamy magnes do ścianki szklanki i wyciągamy zgubiony przedmiot bez dotykania go dzięki przyciąganiu magnesu .
WNIOSEK - Magnes przyciąga metalowe przedmioty, które razem z nim się poruszają . Siła przyciągania magnesu działa także przez szkło i wodę. .                                                                                                                                                  TELEFON  - Dzięki czemu docierają dźwięki?

Pomoce - 2 plastikowe kubeczki , pojemnik po jogurcie , cienki sznurek - kilka metrów, nożyczki .   
Przebić nożyczkami otwór w dnie każdego kubeczka . Przewlec sznurek przez oba otwory, zawiązać supły. Dwie osoby prowadząc rozmowę telefoniczną - muszą stanąć w odległości, tak, aby naprężyć sznurek telefonu . Sznurek powinien być  cały czas mocno naprężony.
WNIOSEK - Dźwięki docierają do odbiorcy dzięki ruchom i drganiom powietrza,  które są przewodzone przez sznurek.

SKACZĄCA  SÓL

Pomoce - folia plastikowa, np. pęknięty balon, gumka recepturka,  mała plastikowa miska, garnek,  sól gruboziarnista lub ryż, drewniana łyżka.
Folię plastikową rozciągamy na misce i przymocowujemy gumką . Na naciągniętej folii kładziemy ziarnka soli lub ryżu. Garnek umieszczamy w pobliżu miski i drewnianą łyżką mocno uderzamy w ściankę garnka -ziarna podskakują do góry .
WNIOSEK - Pod wpływem uderzenia powietrze wibruje, tworzą się fale dźwiękowe i słychać dźwięk . Fale dźwiękowe natrafiają na miskę i wprawiają folie w wibracje. Drgania powodują ruch ziaren i zaczynają one wirować w powietrzu .                                                                                                                                                   ZNIKAJĄCA WODA - BADANIE CIŚNIENIA  WODY

 Pomoce - 2 podstawki, szklanka, świeczka, woda,  zapałki .
 Zapaloną świeczkę stawiamy na podstawce, na której znajduje się woda i przykrywamy szklanką. W trakcie eksperymentu świeczka zgaśnie a woda zostanie wessana ze spotka do szklanki .
WNIOSEK - Tlen z powietrza podtrzymuje płomień świecy, kiedy tlenu pod szklanką zabraknie, płomień zgaśnie.  Powietrze, które zostanie w szklance, oziębi się i skurczy . W ten sposób zrobi się miejsce dla wody, która wciśnie się do szklanki.

CIEKAWEJ I RADOSNEJ ZABAWY !

 POMYSŁY NA ZABAWY SENSORYCZNE

Najważniejszym narzędziem w czasie tej zabawy są dziecięce rączki. To one przesypują, ugniatają i przesiewają piasek . Gotowe budowle można ozdobić kamykami, muszelkami, listkami. Aby babki się udały i sprzątania było mało,  będzie potrzebny piasek kinetyczny. Jest zawsze wilgotny, świetnie się  klei i nie rozsypuje . Można go kupić w sklepie lub zrobić  samemu.
 PRZEPIS NA PIASEK
- 8 szklanek maki, 2 szklanki oleju, laska kredy dla zabarwienia starta na tarce.

POSZUKIWANIE SKARBÓW W PUDLE ROZMAITOŚCI
Pudło rozmaitości to prawdziwa uczta dla zmysłów. Do środka wkładamy przeróżne materiały,  mogą to być  ścinki kolorowych tkanin,  wstążki,  piórka , kawałki folii bąbelkowej,  sztuczne futerko, filcowe kulki . W pudełku chowamy niewielkich rozmiarów skarby, np.:  gumowe figurki albo plastikowe samochodziki . Zadaniem dziecka jest odnalezienie ich.

SOLNE OBRAZKI                                                                                                             
Sól kuchenną  wsypujemy do kilku kubeczków i energicznie mieszamy z kawałkiem kolorowej kredy. Powstały pył zabarwi sól.  Teraz można zacząć  tworzyć obrazki . Najmłodszym spodoba się posypywanie nasmarowanej klejem kartki kolorowym pyłem . Można narysować flamastrem kontur np.  owoc, zwierzę,  dom  - ważne żeby kształt  nie był skomplikowany.  Wypełnienie konturów  różnymi  kolorami soli wymaga większej precyzji i koncentracji uwagi.

BALONOWE STEMPELKI                                                                                                   
Do różnokolorowych baloników nalewamy wodę. Wystarczy tyle, żeby  je obciążyć , w ten sposób powstaną  stempelki.  Przygotowujemy farby i można rozpocząć  zabawę. . Balonowe stempelki są miękkie i elastyczne, przelewająca się  w środku woda przyciąga uwagę i sprawia , że dobrze leżą one w rączkach . Jak malować  balonami – odbijać  pieczątki, używać  jak szerokiego pędzla albo toczyć po papierze jak  piłkę.

ZAPACHOWE ZAGADKI                                                                                                 

Zmysł  powonienia  - do słoiczków wsypujemy ziarna kawy, kakao, cynamon, skórkę pomarańczową, liście mięty lub bazylii . Dobrze, żeby pojemniki nie były przezroczyste - wtedy dziecko naprawdę skupi się  na zapachu.  Dziecko może  podzielić  słoiczki na te , które  pachną dla nich ładnie lub brzydko ,  albo odnajdywać pary identycznych zapachów. .                                                                                                                                                                    MIŁEJ I WESOŁEJ ZABAWY życzą p Bożenka i p. Ula        

 

                                                                                                       05.06.2020 r.


Wspólne domowe zabawy nie tylko są  lekarstwem na nudę, ale także zacieśniają relacje i są relaksujące dla dorosłych . Istnieje wiele zabaw kreatywnych , które można przeprowadzić w domu bez drogich gadżetów i zabawek, a z pomocą przedmiotów codziennego użytku. Gry i zabawy powinny być dostosowane do możliwości poznawczych dziecka i nie powinny budzić frustracji. Jeśli tak się dzieje - przestają być  zabawą . Zabawy mogą mieć  elementy edukacyjne, ale nie należy przesadzać z nadmiarem informacji. I to w każdym wieku.
ZABAWA   CIEPŁO - ZIMNO
 Należy pokazać dziecku co zamierzamy schować,  po czym poprosić aby zamknęło oczy i ukryć daną zabawkę . Kiedy dziecko zbliża się do przedmiotu mówimy ciepło, cieplej a gdy już jest przy przedmiocie mówimy gorąco , parzy . I odwrotnie gdy się oddala mówimy chłodno, zimno . Super zabawa w domu i na dworze . Za pomocą  palców u rąk pokazujemy na ścianie różnego rodzaju zwierzęta lub rzeczy - dziecko zgaduje . Zabawa świetnie rozwija wyobraźnie dziecka.
POMIDOR                                                                                                                       
Dziecko prowadzące lub rodzic zadaje pytania a odpowiadający musi odpowiadać - POMIDOR . Pytania mogą być bardzo różne . Jeżeli osoba odpowiadająca zacznie się śmiać,  wówczas oddaje fant np. kapeć, skarpetkę. Na koniec zabawy osoby , które oddały fanty , musza je odkupić poprzez wykonanie ustalonego zadania, np. skakanie jak żabka, śpiewanie piosenki itp.
PIŁKA I KOLORY
Zabawa ta jest bardzo prosta . Mogą bawić się w nią  już w dwie osoby , ale im więcej dzieci, tym zabawa weselsza . Niezbędna jest piłka , którą  rzuca się do siebie wymieniając kolory . Na hasło - CZARNY piłki nie można złapać. Jeśli bawią się w tę zabawę w więcej niż 2 osoby, to uczestnik , który złapał piłkę na kolorze czarnym odpada z gry.  Zabawa ta uczy dzieci łapać piłkę  oraz rozwija ich myślenie..                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   MIŁEJ I WESOŁEJ ZABAWY 

 

3.06. 2020 r.
Zgadywanki, które uczą i bawią

 

Zagadki dla dzieci pełnią bardzo ważne funkcje. Oprócz zabawy, mają też istotny dla rozwoju dziecka - walor edukacyjny. Zgadywanki dla dzieci ćwiczą pamięć, uczą logicznego myślenia i wspomagają koncentrację. To doskonały pomysł na wspólne spędzanie czasu. Jak dobrać zagadki do wieku dziecka? Jakie zagadki wybierać: logiczne, matematyczne czy śmieszne?
Zagadki dla dzieci możemy wprowadzić jako formę zabawy już od 2. roku życia dziecka. Nie wymaga od nas żadnych nakładów finansowych, w zagadki możemy się bawić praktycznie wszędzie: w domu, w samochodzie (idealnie sprawdzają się podczas długich podróży), w autobusie, na wakacjach oraz podczas przyjęć urodzinowych dla dzieci.

 

Zagadki dla dzieci muszą być dostosowane do wieku malucha, aby chętnie chciał je rozwiązywać. Jeśli będą za trudne lub źle sformułowane dziecko nie potraktuje ich jako zabawy, a rodzaj nauki i nie będzie chciało ich rozwiązywać. Dlatego, zaczynając przygodę ze zgadywankami warto najpierw sięgnąć po te łatwe i śmieszne. Pokazując maluchowi, ile śmiechu i frajdy przynosi rozwiązanie zagadki, nie trzeba będzie go specjalnie zachęcać, bo sam poprosi o nowe rebusy.
Oto kilka przykładów na pierwsze, zagadki dla dzieci:
1.Ta pani z bajek, w czarnym kapeluszu w podróż po świecie rusza na miotełce...  (Czarownica)

 

2. Łaciata na łące się pasie, a gdy do domu wraca mleko ludziom daje... (Krowa)
3. Jest dziki i zły, a do tego ma bardzo ostre kły...( Dzik)
4. Pachnące i kolorowe rosną na łące, na bukiet je zbieramy dla każdej mamy... (Kwiaty)
5. Jest okrągłe i gorące, to na niebie… ( słońce)
WESOŁEJ ZABAWY W ZGADYWANKI ŻYCZĄ p. Ula i p. Bożenka

1.06. 2020     „Dzień Dziecka - dziś rządzą dzieci"
Żeby Dzień Dziecka był niezapomniany, wystarczą dobre chęci, zapał i kilka pomysłów. Dzieci nie potrzebują drogich prezentów. Potrzebują naszego czasu, uwagi, obecności. Poczucia, że robimy coś razem z nimi i dla nich, bo je kochamy, lubimy, bo są dla nas ważne, bo chcemy im sprawić przyjemność, bo lubimy spędzać z nimi czas.
1. ŚNIADANIE DO ŁÓŻKA
Domowe przysmaki własnoręcznie przygotowane przez mamę i tatę, podane na pięknie nakrytej tacy to miły początek tego szczególnego dnia.
2.  LIST - LAURKA
Co każdy maluch chciałby usłyszeć od mamy i taty? Że jest ważny, kochany, że lubimy spędzać z nim czas. Napiszmy o tym - wierszykiem lub prozą, z obrazkami lub bez, jak najprościej. Niektóre dzieci przechowują takie listy jak największe skarby i domagają się wielokrotnego odczytywania.
3. WYCIECZKA ROWEROWA
Koniecznie całą rodziną. Może w okolicy są jakieś piękne miejsca, które nasze dziecko szczególnie lubi. Częste postoje można urozmaicić liścikami, obrazkami lub małymi prezencikami ukrytymi wcześniej na trasie wycieczki.
4. DOM W NAMIOCIE.
Namiot możemy rozbić we własnym ogrodzie, u dziadków, na działce. Dla starszych dzieci atrakcją będzie spanie w namiocie na materacach i w śpiworach oraz (to duże wyzwanie) gotowanie na ognisku i inne traperskie przyjemności, np. zbieranie chrustu.
5. DOMOWA CUKIERNIA
Cała rodzina wspólnie robi coś, co dzieci szczególnie lubią - domowej produkcji lody, babeczki czekoladowe, krówki, kruche ciastka z truskawkami.
6. PRZEBIERANKI
Potrzebne będzie wielkie pudło śmiesznych, charakterystycznych ubrań, aparat fotograficzny, najlepiej taki, w którym od razu można obejrzeć zdjęcia, i dużo fantazji. Do tej zabawy warto zaprosić większą grupkę dzieci i rodziców - wtedy maluchy szybciej się rozkręcają.
7. OGNISKO
To dobre, uspokajające zakończenie dnia pełnego wrażeń. Możemy przygotować różne przysmaki do pieczenia (szaszłyki, kartofle, kiełbaski), możemy po prostu posiedzieć, porozmawiać, pośpiewać piosenki, popatrzeć w gwiazdy.

ŻYCZENIA DLA DZIECI

W tym dzisiejszym dniu radości,
życzymy 100 lat pomyślności.
Niech Wam życie w szczęściu płynie,
niech Was radość nie ominie!
Dziś składamy Wam życzenia,
szczęścia, zdrowia, powodzenia.
Niech Wam słońce jasno świeci,
i w radości dzień przeleci.
Niech odejdą smutki, troski,
by nastąpił dzień radości.
Te życzenia choć z daleka,
płyną niby wielka rzeka.
I choć skromnie ułożone,
są dla Dzieci przeznaczone...

do życzeń dołączają się wszystkie panie z przedszkola.

 

 

29.05. 2020 r. 

 

 Desery to coś, co dzieci wręcz uwielbiają. I to nie tylko ze względu na słodycz , ale także wygląd - dodatki owoców, kolorowe galaretki, niebanalne kształty, lukrowe ozdoby. Podczas przygotowania wielu deserów możesz z powodzeniem zaprosić dziecko do pomocy. Razem upieczecie ciasto, ugotujecie budyń z owocami czy zrobicie szaszłyki z galaretkami i owocami. Jeżeli macie więcej czasu, warto spróbować  przyrządzić bardziej skomplikowane desery. Do  dzieła!                       

KOLOROWE SZASZŁYKI Z GALARETKAMI I OWOCAMI
 Składniki:
- galaretka,

- gorąca woda,
- truskawki,

- borówki amerykańskie,
- liście mięty.

Przygotowanie -  rozpuść galaretkę według przepisu , przelej do naczynia i pozostaw do całkowitego stężenia. Zastygniętą galaretkę pokrój w równe kostki. Kostki galaretki nabij na patyczki do szaszłyków, na przemian z połówkami truskawek i borówkami oraz listkami mięty.                                                                                                                                                                    
DOMOWE  KRÓWKI                                                                                                      Składniki :

- 2 szklanki mleka,

- 2 szklanki cukru

- 0,5 kostki masła.
Przygotowanie - mleko zagotować z cukrem . Mieszać aż powstanie gęsta,  bezowa masa (ok. 60 minut) . Dodaj masło, gotuj jeszcze 10 minut ciągle mieszając . Półmisek opłukać zimną wodą , wylać  na półmisek masę. Po zastygnięciu dowolnie pokroić.

LODY  BANANOWE
Składniki:
-  2 opakowania cukru waniliowego,

- 4 banany,
- 1 cytryna na sok,
- 40 gram  cynamonu, j

- 250 ml jogurtu naturalnego ,

- 2 łyżki orzechów posiekanych,

- 4 listki melisy.
 Przygotowanie - banany obierz i pokrój w plastry, skrop sokiem z cytryny i zmiksuj na puree razem z cukrem waniliowym . Dodaj jogurt i zmielone orzechy , dobrze wymieszaj. Przełóż do metalowej miseczki i umieść na 2-3 godz . w zamrażarce . Co pół godz . wymieszaj, aby masa pozostała puszysta. Łyżką do lodów uformuj kulki, ułóż  na talerzykach, posyp cynamonem. Udekoruj listkami melisy.

 

SMACZNEGO! 

 

 

27.05. 2020 r.

Kiedy twoje dziecko mówi, że się nudzi, nie próbuj natychmiast rozwiązać problemu. Według psychologów, dzieci, które doświadczają braku zorganizowanej aktywności, mają okazję wykazać się kreatywnością, rozwiązywać problemy i rozwijać umiejętności motywacyjne. Czasami potrzebują jednak zachęty lub pomysłu aby uruchomić swoją wyobraźnię. Dlatego przedstawiamy Wam kilka pomysłów, które posłużą jako antidotum na domową nudę.
A oto one:
DARY NATURY -  korzystajmy z ładnej słonecznej pogody i wyjdźmy na spacer. Pozwólmy dziecku nazbierać różnych kamieni, muszelek, piórek a po powrocie do domu stwórzmy z dzieckiem lub pozwólmy jemu wykonać z nich różnorodne rzeźby, stworki i ludziki
JAKI KSZTAŁT MA CHMURKA? – usiądź na ławce i pooglądaj chmury. Znajdź w nich znajome kształty.
WOJNA NA BALONY – przygotuj przed wyjściem z domu 2 lub więcej balonów , które wypełnisz wodą.  Na podwórku odbijamy balony tak długo, aż balon nie pęknie, oblewając przeciwnika. Liczymy zdobyte punkty. Komu balon nie pęknie, zdobywa punkt.
OBIEGNIJ PODWÓRKO NA CZAS – gdy brakuje nam pomysłu na zabawę, proponujemy wyścigi na czas na wyznaczonym terenie.
KRĘGLE – gdy nie masz gotowych kręgli, łatwo je zrobić. Użyj plastikowych butelek po napojach. Napełnij je wodą,  zakręć i gotowe. Ustaw butelki w jednym końcu pokoju lub podwórka i zbijaj średnią piłką.
Po spacerze, gdy dziecko umyje ręce, rozłóż  mu duży arkusz papieru. Poproś dziecko aby samo odrysowało siebie na arkuszu papier i udekorowało swój własny kształt.         ( Dziecko musi dorysować oczy, nos, usta, włosy oraz ubrać swój portret w ulubiony strój).
MIŁEJ ZABAWY! 

25.05.2020 r.

 

Masy plastyczne to chyba najprostszy a zarazem jeden z najfajniejszych sposobów na nudę.  Polecam kilka przepisów na masy plastyczne, które możecie zrobić w domu.  Są znacznie tańsze niż gotowe mieszanki, a przy tym zwykle bezpieczniejsze, bo składają się ze składników spożywczych.                                                         
MASA PIANKOWA
- 2 części mąki,                                                                                                                   - - 1 część pianki do golenia,
-  łyżka bezbarwnego płynu do zmywania.
Wszystkie składniki wymieszać do połączenia w jednolitą masę. Z masy formować różnorodne babki,  oblepiać nią różne małe przedmioty.
DOMOWY PIASEK KINETYCZNY
- 4 części mąki,
- 0/5 części oleju,
- opcjonalnie: barwniki spożywcze.
Wszystkie składniki wymieszać do połączenia w jednolitą masę. Podzielcie masę na porcje i dodając różne barwniki spożywcze uzyskacie kilka kolorów piasku.
SUCHA MASA PORCELANOWA
- 1 część skrobi ziemniaczanej,
 - 1 część kleju Vikol,
 - 0,1 część oliwki dziecięcej,
 - 0,1 część sody oczyszczonej.
Wszystkie składniki wymieszać do połączenia w jednolitą masę . Jeżeli masa lepi się do palców , podsypać  odrobinę skrobi i zagnieść.  Z masy można formować dowolne kształty, a po wyschnięciu na powietrzu, malować farbami.

MIŁEJ I WESOŁEJ ZABAWY!

22.05.2020 r.

GAZETA -  to coś co po przeczytaniu leży sobie w każdym domu i zawala albo jest wyrzucana do kosza. A nie musi tak być. Gazety wydają różne dźwięki służą do rozwijania sprawności ruchowej. Dziecko bawiąc się gazetą, kształtuje koordynacje wzrokowo – ruchową, ćwiczy  skoczność,  zwinność, równowagę, pomaga kształtować sprawność manualną, doskonali spostrzegawczość, percepcje słuchową. Wykorzystajmy w domu gazety do wspólnej zabawy kształtując przy okazji wiele funkcji u dziecka.

PRZYKŁADY ZABAW:

 1. Zwijanie gazety w rulon - lornetka                   

2. Robienie z gazety harmonijki - wachlarza

3. Kula - zwijanie gazety jedna ręką w kule - prawą i lewą ręką
4. Darcie gazety na paseczki – układanie z pasków obrazka
5 Formowanie z kawałków papieru małych kuleczek oburącz
Dla dzieci 5 – 6 letnich
6. Szukanie wyrazów z podaną literką,  podkreślanie jej na kolorowo
7. Układanie napisów z wyciętych liter  z gazety
8 . Wyklejanie kawałkami gazety konturów liter
9.  Rysowanie na gazecie ślimaczków obiema rękoma naraz
10. Wykonanie z gazet różnych ludzików, torebek, postaci zwierząt, statków.


WESOŁEJ I MIŁEJ ZABAWY życzą p. Bożenka  i p. UlaJuż za tydzień, bo dokładnie  26.05.2020 r. świętujemy 
Dzień Matki.
Nowa rzeczywistość, w której się znaleźliśmy sprawiła, że rodzice muszą pomóc swoim dzieciom przygotować prezent dla mamy. Najlepiej żeby zrobił to tata. Poniżej zamieszczamy pomysł na prezent, który może zrobić samo dziecko. Należy przygotować mu tylko kilka przyborów oraz składników z których dziecko wyczaruje piękny naszyjnik dla mamy ale również nauczy się bardzo ważnej rzeczy a mianowicie „dawania”  oraz wszystkich uczuć z tym związanych.
Aby wykonać naszyjnik potrzebujemy:
- makaron rurki,
- barwniki spożywcze,
- ocet,
- gumowa nitka,
- igła z dużym uszkiem,
- plastikowe pojemniki.

Jak zrobić kolorowy makaron? 
Musimy przygotować: plastikowe pojemniczki, makaron, ocet, a także barwniki spożywcze. Do każdego z pojemników wsypujemy jeden kolor barwnika. Teraz wlewamy trochę octu i dokładnie mieszamy. Następnie dodajemy większą garść surowego makaronu. Nie musi on być całkowicie pokryty octem. Teraz zamykamy szczelnie opakowanie i energicznie nim potrząsamy. Wystarczą zaledwie 2 minuty, aby z pojemnika wyjąć kolorowy makaron!
Teraz już tylko musimy go wysuszyć  a potem możemy robić korale lub branzoletkę.
Jeżeli zostanie wam trochę makaronu, możecie go ugotować i wykorzystać do sałatki. Barwniki są jadalne. Uściskajcie mamusie i wręczcie im własnoręcznie wykonany prezent . Na pewno będą szczęśliwe.
Miłej pracy i zabawy życzą p. Ula i p. Bożenka

 

18.05.2020 r.

"Zabawa jest nauką, nauka zabawą.
Im więcej zabawy, tym więcej nauki"
Glenn Doman

Gry i zabawy dydaktyczne mają duże znaczenie w procesie kształcenia dzieci.  Treść, przebieg i zasady gry, które obowiązują wszystkich uczestników, wywołują wśród bawiących się podobne przeżycia psychiczne, co zespala grupę, wpływa na wytworzenie się w niej różnych więzi, budzi i rozwija poczucie solidarności i koleżeńskości.

Gry uczą poszanowania przepisów bez potrzeby stosowania przymusu zewnętrznego. Każde dziecko bez sprzeciwu przyjmuje zawarty w grze układ, bo wyraźnie dostrzega jego celowość. Przestrzeganie zasad gry uczy poczucia sprawiedliwości i uczciwości.

Wprowadzając do nauki  gry i zabawy stwarzamy sytuacje, w których dzieci angażują się w to, co robią, często chętniej pracują, ale również osiągają lepsze wyniki. Udział w zabawach i grach jest dla każdego dziecka okazją do uwierzenia we własne możliwości, pozbycia się lęków, nieśmiałości i ujawnienia zdolności oraz zaprezentowania nowych umiejętności.

 Obserwując dzieci w zabawie rodzic może lepiej je poznać. Zabawa nie przeszkadza w nauce, ale pomaga w odkrywaniu i poznawaniu świata, a towarzysząca jej radość wzbogaca proces nauczania i rozwija psychikę dziecka.

Przykłady zabaw dydaktycznych:

Zamknij oczy, otwórz uszy.

Jedna grupa dzieci, siedząc przy stole zamyka oczy i opuszcza głowy tak, by nic nie widzieć. Druga grupa bawi się przedmiotami wydającymi różne dźwięki. Może to być: darcie papieru, cięcie nożycami, dźwięki instrumentów muzycznych. Zadaniem zgadujących jest rozpoznanie dźwięków.

Kim.

Dziecko  obserwuje  przez chwilę różne przedmioty ułożone na stole. Następnie przedmioty zasłania się, a dziecko wylicza te przedmioty. Wygrywa dziecko, które zapamiętało największą liczbę przedmiotów.

Jakie zmiany?
 Dziecko opuszcza pokój. Rodzic dokonuje  jakiś zmian w pokoju. Po powrocie dziecko, które opuściło pokój  musi powiedzieć, co się zmieniło.

Szukanie zegarka.

Na stole leży kilka czapek, pod jedną z nich znajduje się zegarek. Zdobywa punkt dziecko lub dorosły, który zorientuje się słuchem, pod którą czapką leży zegarek.

Nos pajaca.

Na dużym arkuszu papieru rysujemy pajaca, któremu brakuje nosa. Nos wycinamy oddzielnie. Dziecko z zawiązanymi oczami musi przypiąć pajacowi nos.

Co jadłeś?

Dziecko ma zasłonięte oczy. Dajemy mu do spróbowania różne produkty. Dziecko musi je rozpoznać na podstawie smaku.

Fasola pod kocem.

Ziarna fasoli przykrywamy kocem. Dzieci muszą je policzyć za pomocą dotyku.

 

Kolor, który znikł.

Rodzic umieszcza na stole  jednakowe obrazki w różnych kolorach. Dziecko  zamyka oczy i opuszcza głowę, a rodzic chowa jeden obrazek. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, którego koloru brakuje.

                                                                                                                                        MIŁEJ ZABAWY

 

15.05.2020 r.

WSPÓLNE PIECZENIE I GOTOWANIE
To połączenie przyjemnego z pożytecznym.  Z jednej strony będzie to dobra zabawa dla dzieci a z drugiej przyrządzisz dla nich od razu coś do jedzenia.  Ponadto pociechy na pewno będą chciały spróbować czegoś, co same zrobiły i pomoc Ci następnym razem. Wspólne pieczenie pozwoli kreować wyobraźnie dziecka oraz jego umiejętności.  Życzę miłej zabawy.  PAMIĘTAJ - pozwól dziecku robić proste rzeczy z użyciem bezpiecznych narzędzi aby nie zrobiły sobie krzywdy.

JABŁKOWE CIASTECZKA  - to bardzo zdrowy i przepyszny deser i możecie zrobić go razem.                                                                                                                              Składniki -1 jabłko, krem orzechowy,  orzechy, płatki migdałowe, słonecznik.
Jak zrobić? - potnij jabłko na plasterki i usuń środki.  Posmaruj masłem orzechowym. Ozdabiaj bakaliami i kawałkami czekolady.

ANDRUTY  - DOMOWE WAFELKI
Składniki -1 szklanka mleka, 1 szklanka cukru, 70 g masła,  2-3 łyżki kakao,  34 szklanki mleka w proszku, 1 opakowanie wafli.
Mleko, masło i cukier gotujemy w garnku 10 min. ciągle mieszając. Dodajemy kakao i mleko w proszku. Całość gotujemy około 2 min ciągle mieszając. Gotową  masę zostawiamy do ostygnięcia. Wafle smarujemy masą.  Gotowy wafel obciążamy np. deską do krojenia  na którą  ustawiamy ciężki garnek  na około 1 godzinę.  Po tym czasie kroimy wafel na porcje i siadamy do podwieczorku.

                                              SMACZNEGO !                             

13.05.2020 r.

Słoneczna i ciepła pogoda sprawia, że trudno utrzymać dzieci w domach. Dobrze, gdy mamy swoje podwórko. Łatwiej jest zorganizować dziecku przestrzeń do zabawy. Gdy mieszkamy w blokach lepiej przygotować rower, hulajnogę i pojechać z dzieckiem do ogrodu, do lasu lub za miasto. Poniżej zamieszczamy kilka zabaw na powietrzu, które sprawią im wiele radości.

Tor przeszkód

Możesz  w ogrodzie na drodze przejazdu dzieciaków, poustawiać krzesła, kosze na śmieci, duże zabawki, skrzynki. Miej ze sobą stoper, żeby mierzyć czas przejazdu małym sportowcom.

Slalom

Klasyczna zabawa dla dzieci polegająca na płynnym mijaniu zygzakiem rozstawionych kijków. Grand Prix na żużlu. Oczywiście nie chodzi o wyścigi motocyklowe, tylko na rowerach, i nie na żużlu, tylko np. na placu zabaw.  Zaopatrz się w stoper i startuj maluchy parami do wyścigu na ok. 30 m. Koniecznie mierz im czas!

Gra w klasy

Narysuj na chodniku kratki do gry w klasy i ponumeruj je do pięciu. Pokaż dziecku, jak rzucić kamyk, patyk na jedną z kratek. Zachęć malca do skakania po kratkach, aż znajdzie się na numerze, na który upadł rzucony przedmiot.
Głupi Jaś

Dwie osoby stojące naprzeciw siebie rzucają do siebie piłkę. Trzecia osoba ustawia się twarzą do rzucającego i próbuje przechwycić piłkę. Może to zrobić wtedy, gdy rzut będzie niecelny i piłka upadnie, lub gdy, podskakując wysoko, złapie ją. Kiedy „głupi Jaś” przechwyci piłkę, zamienia się miejscem z dzieckiem, które właśnie rzucało.

Celowanie

Ustawiamy na środku placu dużą piłkę (najlepiej do koszykówki). Metr od niej rysujemy linię, na której stają rzucające dzieci. Każde dziecko otrzymuje małą piłkę, którą stara się trafić w dużą. Po dwóch kolejkach staramy się zwiększyć odległość.

Zmęczone wesołą zabawą dzieci chętnie podejmą statyczne zabawy,  np. Bańki mydlane.
Korzystając z tego, że jesteśmy na powietrzu i nie musimy uważać na to, że pomoczymy podłogę lub dywan wykorzystajmy przedmioty, które mamy w ogrodzie lub w domu pod ręką a mianowicie plastykowy kubek jednorazowy, słomkę i trochę płynu do naczyń. I gotowe – wesołej zabawy życzą p. Ula i p. Bożenka

 

11.05.2020 r.

Sposób na dziecięcą nudę jest prosty. Wystarczy znaleźć w domu duży słoik lub fajne pudełko i włożyć do niego małe karteczki.  Na każdej kartce należy wypisać jedną czynność lub zabawę, która zainteresuje nasze dziecko. Gdy brakuje nam pomysłów na to aby dziecko czymś zająć, proponujemy pomóc sobie zaczarowanym słoikiem.

Zabawy kreatywne dla dzieci:
  1 Zabawa: „ Dzieci z mojej grupy”. Poproś dziecko, aby wymieniło imiona wszystkich dzieci ze swojej grupy przedszkolnej. Będzie musiało nieźle wytężyć umysł i tym  samym poćwiczyć liczenie aby upewnić się że o nikim nie zapomniało.
 
 2 Zabawa w „ Skojarzenia”  - polega na tym, że mówisz jakiś wyraz a druga osoba musi dodać do niego coś co pasuje: np. pies – buda, kot – mleko,  strażak – ogień itp.

3  Zabawa: „Moje dłonie”. Odrysuj na kartce papieru swoje dłonie - potem możecie je udekorować  pisakami lub długopisem np. nanosząc na nie pierścionki, zegarki czy bransoletki albo wymyślny manicure.                            
 
4 Fikcyjna lornetka - zwiń kartkę papieru w rulon i daj dziecku aby użyło go jako lornetki. Niech namierzy jakiś obiekt i go opisze np. przy pomocy przymiotników a TY zgadnij co widzi.                    
5 Zabawa: „ Mój portret”. Narysuj własny portret z zamkniętymi oczami - efekt końcowy dzieła może WAS zaskoczyć i rozbawić.

 6 Zabawa: „ Zgadnij na co patrzę”. Namierz jakiś przedmiot w miejscu, w którym jesteście i powiedz dziecku na jaką literę się zaczyna. Jego zadaniem będzie jego znalezienie ( zabawa dla starszych dzieci).08.05. 2020 r.
„Tęsknota za przedszkolem” – Jak wytłumaczyć dziecku, dlaczego nadal musimy zachować dystans oraz pozostać w domu?
Nowa rzeczywistość trudna jest nie tylko dla dorosłych. Równie trudna jest dla dzieci, które nie rozumieją jej, i często jej się boją. Brak możliwości spotykania się i wspólnej zabawy z kolegami może skutkować złością, smutkiem lub złośliwym zachowaniem. Gdy dziecko tęskni za koleżankami i kolegami z przedszkola i chciałoby spotkać się z nimi, musimy pomóc mu zrozumieć nową sytuację. Pomoże nam w tym bajka, którą każde dziecko chętnie wysłucha.


BAJKA O RADOSNEJ KRAINIE, DOBRYCH WRÓŻKACH I ZŁYM CZARNOKSIĘŻNIKU
 Była sobie kolorowa i radosna kraina nazywana Przedszkolem. Dzieci uwielbiały ją odwiedzać, bo za każdym razem przeżywały tam wspaniałe przygody ze swoimi przyjaciółmi. Władały nią Dobre Wróżki, które przy pomocy swych czarodziejskich zdolno