Kącik logopedyczny
Ćwiczenia usprawniające narządy mowy:
- oblizywanie warg - usta szeroko otwarte;
- wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej (bez kontaktu z wargami);
- unoszenie języka do górnych zębów;
- dotykanie językiem wargi górnej i dolnej;
- kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania nim warg
i zębów - tzw. „wahadełko”; - kląskanie, stukanie językiem;
- oblizywanie zębów - usta szeroko otwarte;
- wypychanie językiem policzków (jak chomik z wypchanymi policzkami);
- przeciskanie języka między zębami;
- wymawianie głoski „ttt” przez uderzanie końcem języka
o górkę na podniebieniu twardym; podobnie z głoską „d”; - wymawianie sylab „la-la-la”, „lo-lo-lo”, „le-le-le” (poruszanie jedynie językiem - nie brodą, przy szeroko otwartych ustach);
- naciskanie językiem na podniebienie przy szeroko otwartych ustach, poszukiwanie językiem „górki” za zębami;
- układanie języka w rulonik;
- zlizywanie z talerzyka miodu lub nutelli;
- częste picie przez słomkę.
Życzę dużo radości w trakcie zabaw logopedycznych.
Jak możemy wspomóc rozwój mowy dziecka?
1. Ważnym ćwiczeniem w naturalny sposób usprawniającym narządy mowy (języka, warg, podniebienia i żuchwy) jest picie z kubka, przez słomkę, jedzenie sztućcami oraz samodzielne żucie i gryzienie różnych produktów. To również pomaga w ukształtowaniu prawidłowego zgryzu dziecka.
Częste oczyszczanie nosa z wydzieliny ułatwi dziecku, tak ważne przy mówieniu,oddychanie przez nos.
Wrażliwość słuchową można rozwijać poprzez słuchanie bajek, słuchanie i śpiewanie piosenek, różne zabawy z dźwiękami.
Wzbogacania słownictwa oraz doskonalenie umiejętności budowania zdań dziecko uczy się podczas rozmowy, słuchania
bajek, wierszyków, wyliczanek. Rozmowa poza tym jest ważna dla budowania prawidłowych relacji z rodzicami oraz rozwija kontakt społeczny.
Ćwiczenia prawidłowego połykania
Ćwiczenia w unoszeniu języka:
- Wbijanie gwoździ – rytmiczne dotykanie językiem o wałek dziąsłowy za górnymi zębami;
- Malowanie sufitu – język przesuwa się po podniebieniu, zaczynamy od nasady zębów i przesuwamy język w stronę podniebienia miękkiego;
- Malowanie poprzecznych pasków po podniebieniu – język wykonuje ruchy od lewej do prawej - wykonujemy ruchy po podniebieniu przesuwając się w głąb jamy ustnej, powtarzamy ćwiczenie kilka razy;
- Ssanie pastylki/ żelka – kładziemy pastylkę, żelka z przodu języka, ok. 1-1,5 cm od koniuszka, następnie przytykanie go do wałka dziąsłowego i trzymanie, aż się rozpuści.
Ćwiczenia w połykaniu śliny:
- trzymamy przyssany czubek języka do podniebienia;
- uśmiechamy się tak, aby były widoczne zęby, pilnujemy, by były one zwarte, a nie kurczowo zaciśnięte;
- przełykamy ślinę, nie odrywając czubka języka od podniebienia;
Ćwiczenia powinny być powtarzane kilka razy dziennie, kiedy dziecko będzie w stanie przełykać ślinę z językiem na wałku dziąsłowym, można przejść do ćwiczeń w połykaniu płynów. Zaczynamy od małej ilości płynu!
Życzę wszystkim dzieciom sukcesów i dobrej zabawy podczas wykonywania ćwiczeń logopedycznych.