Kącik logopedyczny

Ćwiczenia  usprawniające narządy mowy:

  • oblizywanie warg - usta szeroko otwarte;
  • wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej (bez kontaktu z wargami);
  • unoszenie języka do górnych zębów;
  • dotykanie językiem wargi górnej i dolnej;
  • kierowanie języka w kąciki ust bez dotykania nim warg
    i zębów - tzw. „wahadełko”;
  • kląskanie, stukanie językiem;
  • oblizywanie zębów - usta szeroko otwarte;
  • wypychanie językiem policzków (jak chomik z wypchanymi policzkami);
  • przeciskanie języka między zębami;
  • wymawianie głoski „ttt” przez uderzanie końcem języka
    o górkę na podniebieniu twardym; podobnie z głoską „d”;
  • wymawianie sylab „la-la-la”, „lo-lo-lo”, „le-le-le” (poruszanie jedynie językiem - nie brodą, przy szeroko otwartych ustach);
  • naciskanie językiem na podniebienie przy szeroko otwartych ustach, poszukiwanie językiem „górki” za zębami;
    • układanie języka w rulonik;
    • zlizywanie z talerzyka miodu lub nutelli;
    • częste picie przez słomkę.

Życzę dużo radości w trakcie zabaw logopedycznych.

 

Jak możemy wspomóc rozwój mowy dziecka?

 

1. Ważnym ćwiczeniem w naturalny sposób usprawniającym narządy mowy (języka, warg, podniebienia i żuchwy) jest picie z kubka, przez słomkę, jedzenie sztućcami oraz samodzielne żucie i gryzienie różnych produktów. To również pomaga w ukształtowaniu prawidłowego zgryzu dziecka.

Częste oczyszczanie nosa z wydzieliny ułatwi dziecku, tak ważne przy mówieniu,oddychanie przez nos.

Wrażliwość słuchową można rozwijać poprzez słuchanie bajek, słuchanie  i śpiewanie piosenek, różne zabawy z dźwiękami.

Wzbogacania słownictwa oraz doskonalenie umiejętności budowania zdań dziecko uczy się podczas rozmowy, słuchania

bajek,  wierszyków, wyliczanek. Rozmowa poza tym jest ważna dla budowania prawidłowych relacji z rodzicami oraz rozwija kontakt społeczny.

 

Ćwiczenia prawidłowego połykania

Ćwiczenia w unoszeniu języka:

  • Wbijanie gwoździ – rytmiczne dotykanie językiem o wałek dziąsłowy za górnymi zębami;
  • Malowanie sufitu – język przesuwa się po podniebieniu, zaczynamy od nasady zębów i przesuwamy język w stronę podniebienia miękkiego;
  • Malowanie poprzecznych pasków po podniebieniu – język wykonuje ruchy od lewej do prawej - wykonujemy ruchy po podniebieniu przesuwając się w głąb jamy ustnej, powtarzamy ćwiczenie kilka razy;
  • Ssanie pastylki/ żelka – kładziemy pastylkę, żelka z przodu języka, ok. 1-1,5 cm od koniuszka, następnie przytykanie go do wałka dziąsłowego i trzymanie, aż się rozpuści.

Ćwiczenia w połykaniu śliny:

  • trzymamy przyssany czubek języka do podniebienia;
  • uśmiechamy się tak, aby były widoczne zęby, pilnujemy, by były one zwarte, a nie kurczowo zaciśnięte;
  • przełykamy ślinę, nie odrywając czubka języka od podniebienia;

Ćwiczenia powinny być powtarzane kilka razy dziennie, kiedy dziecko będzie w stanie przełykać ślinę z językiem na wałku dziąsłowym, można przejść do ćwiczeń w połykaniu płynów. Zaczynamy od małej ilości płynu!

Życzę wszystkim dzieciom sukcesów i dobrej zabawy podczas wykonywania ćwiczeń logopedycznych.